Nye takter

Sommerens sensasjon på Øya

Det nye albumet til Charlotte Dos Santos er årets store kritikersuksess i norsk musikk. Onsdag er hun en av de første som går på scenen på Øyafestivalen.

Charlotte Dos Santos foran scenen sin, før onsdagens Øya-konsert. Snart med flere folk enn duer på gresset.

Charlotte Dos Santos’ debutalbum «Cleo» har blitt belønnet med 6-stjerners anmeldelser i Klassekampen, Dagbladet og her i Dagsavisen. «Jazza soulmusikk av beste merke», skrev Dagens Næringsliv. Sånt er svært sjeldent, men så er også «Cleo» et ualminnelig godt gjennomført album. Selv om artisten selv ikke synes det er et ordentlig album.

En av de første

Øyafestivalen begynte som en lekegrind for nye norske artister som ennå ikke hadde nådd ut til de store massene. Selv om de store verdensnavnene etter hvert gjorde sitt inntog er festivalen fortsatt full av unge, lovende navn.

Ikke bare er Charlotte Dos Santos en av de første som går på scenen på åpningsdagen. Hun var også den første som ble bekreftet for årets festival, i fjor høst. Det eneste skåret i gleden er visst at hun må gjøre sin egen lydprøve mens funkhelten Roy Ayers spiller på en scene ved siden av. Til Tøyen har hun med seg sitt eget band fra USA.

Ung og lovende

Charlotte Dos Santos har vokst opp på Stabæk, men kommer rett fra New York for å opptre på Øya. Hun var med på Dagsavisens «12 av 120» utvalgte før Bylarm i fjor. Under Bylarm fikk hun NOPAs «ung og lovende»-stipend. Etterpå ble det stille en stund, mens Dos Santos dro tilbake til musikk-colleget Berklee i Boston for å gjøre ferdig studiene, og deretter til New York for å fortsette å lage musikk der.

Vidunderlig stemme

«Overbygningen er klassisk jazz og soul, av og til med latinamerikansk underlag, men Charlotte Dos Santos gjør sangene sine til helt ny musikk med sin vidunderlige stemme», skrev vi før Bylarm i 2016. Når albumet omsider kom ut i sommer ble det beskrevet som «fullt av klassisk jazz og soul, men likevel ny musikk med en helt vidunderlig stemme. Så vidunderlig at den bare må høres for å bli trodd.»

Les også: Alt klart for Øya 2017

Konstant fattig

Albumet inneholder innspillinger Charlotte Dos Santos gjorde mellom 2013 og 2015. Fire av de eldste låtene er laget med produsenten Fredfades, som nylig har gitt ut sitt eget kritikerroste album. (I et eget innslag i Biblioteket på Øya onsdag kveld forteller han om platesamling og produksjon). Resten har Charlotte Dos Santos spilt inn alene.

– Jeg samlet sånt som har ligget rundt en stund. De låtene som var lettest å spille inn, på toalettet og soverommet, uten band og penger. Jeg har vært konstant fattig de siste årene, og jobbet som servitør og barnevakt ved siden av, forklarer hun beskjedent. Og så ga hun ut «Cleo» definert som en EP, siden hun vil at henne første ordentlige album skal spilles inn med større lyd, band, i et studio. Så blir det altså likevel en av de største kritikersuksessene i norsk musikk i nyere tid.

– Det er gøy å se at folk liker musikken. Jeg er overrasket av å bli forstått, og av å bli tatt så godt imot, sier hun.

– Du slipper neppe unna med at dette ikke egentlig er debutalbumet ditt?

– Nei, jeg gjør nok ikke det nå, smiler hun.

Mye musikk

Selv om musikken på albumet hovedsakelig går i et samplet, elektronisk r & b-spor forteller Charlotte Dos Santos at hun har hørt mye på jazz, klassisk og filmmusikk, ja, til og med rock. Og den afrobrasilianske kulturarven hun selv kommer fra, som hun tror kommer til å sette et sterkere preg på kommende innspillinger. Hun trekker fram sangere som Carmen McRae, Sarah Vaughan, Erykah Badu og cubanske Celia Cruz som forbilder. Sistnevnte pussig nok samtidig hedret i en sang på det nye albumet til Randy Newman.

Styrke og selvstendighet

Selv om albumet er satt sammen av sanger hun bare har «hatt liggende», har det også et samlende konsept. Med ei plateside om å bli forelsket, den andre om å lengte ut, bli selvstendig og å bli kvinne. Med figuren «Cleo» som et utgangspunkt.

– Jeg liker å jobbe konseptuelt. Jeg vil at «Cleo» skal være et forbilde for mørke jenter, eller gutter for den saks skyld. Hun er mitt alter ego, som skal minne meg om hvem jeg ønsker å være. En kongelig, kvinnelig figur, som representerer selvstendighet, pågangsmot, styrke og feminitet. Som aldri gir opp, sier Charlotte Dos Santos.