11. Janelle Monae: The ArchAndroid
Ser ut som ei soulplate, høres ut som alt mulig flott og rart.
12. Shining: Blackjazz
Genuint nyskapende hybrid av jazz og black metal, like skallesprengende vellykket som det virker usannsynlig.
13. Deerhunter: Halcyon Digest
Alternative i utgangspunktet, fengende rock i praksis.
14. Sufjan Stevens: The Age Of Adz
Sufjans «elektroniske» utspill, heldigvis lett å kjenne igjen i all sin prakt.
15. Beach House: Teen Dream
De søteste popdrømmene, litt forskrudd framført. Suksess!
16. Neil Young: Le Noise
Helt alene med gitaren, bedre enn på veldig lenge.
17. Field Music: Field Music (Measure)
Med bagasjen full av gammel feinschmecker-musikk lager de noe helt nytt.
18. LCD Soundsystem: This is Happening
Verdig avskjedsplate fra James Murphys hipster-rockere.
19. Dylan LeBlanc: Paupers Field
Den nye Dylan? I så fall er dette hans «Nashville Skyline».
20. Susanne Sundfør: The Brothel
En dristig oppfølger til debuten, men fortsatt inntrengende nært.
21. Best Coast: Crazy For You
Blek britisk shoegaze møter solbrun California-pop, med briljante låter under bølgene av gitareffekter.
22. Mavis Staples: You Are Not Alone
71-årig gospel-legende møter Wilcos Jeff Tweedy og lager en av sine aller beste plater.
23. The-Dream: Love King
Smektende melodier og autotune for soverommet, fra produsenten som ble artist.
24. The Drums: The Drums
Underlig fascinerende surfpop fra amerikanske gutter med nesegrus beundring for obskur britisk indie.
25. The Black Keys: Brothers
Sjelfylt garasjerock produsert av DangerMouse. Gjør ikke skam på oppholdet i Muscle Shoals-studioet
26. Serena-Maneesh: S-M 2: Abyss In B Minor
Kompromissløst skurrende, men de som hører godt etter oppdager fort popteften.
27. Rick Ross: The Teflon Don
Etter å ha brukt året til å benekte at han jobbet som fengselsbetjent, kom Rick Ross nok en gang med en tøff plate.
28. Phosphorescent: Heres To Taking It Easy
Kommer fort tilbake til seg selv etter fjorårets fine hyllest til Willie Nelson.
29. Karpe Diem: Aldri solgt en løgn
Endelig kom duoen med plata vi visste de satt inne med.
30. The Dead Weather: Sea Of Cowards
Garasjerocken har en egen evne til å fornye seg. Her fra et av de andre bandene til Jack White.
31. Robert Plant: Band Of Joy
Får oss til å glemme savnet av Led Zeppelin med fortreffelige roots-øvelser.
32. Twin Shadow: Forget
Enmanns-psykedelia der britisk 80-tallspop møter 2010-tallets Brooklyn-indie.
33. Against Me: White Crosses
Punkrocken slik den ser ut fra Florida i 2010.
34. Robyn: Body Talk Pt1
Pop-dronningen av Sverige startet sterkt på sin planlagte albumtrilogi.
35. Kid Cudi: Man On The Moon II
Han bruker sin flotte popteft til storslagen hip hop med masseappell.
36. Cee-Lo Green: The Lady Killer
God, gammel soulstemning fra en av årets største sangere.
37. Yeasayer: Odd Blood
Popmusikk med eventyrlysten rytmikk, nå enda mer innstilt mot dansegulvene.
38. Odd Nordstoga: November
Norges mest moderne folkesanger (eller var det country) med et lyspunkt i mørketida.
39. Roky Ericson: True Love Cast Out All Evil
Et forbløffende comeback, med noen av årets mest gripende selvopplevde sanger.
40. Elton John/Leon Russell: The Union
Elton John inviterer sitt gamle forbilde inn i varmen, får ny glød selv, og kommer på Kritikertoppen for aller første gang.