Nye takter

Ronnies blues

«Stand Your Test in Judgment», har Ronnie Jacobsen kalt platen han nylig slapp – der han selv setter seg til doms mot bluessjangeren.

«Hva har skjedd med bluesmusikken? Trues denne sjangeren som en kunstform med utrydning?», skriver Jacobsen selv i coverheftet. Jacobsen er sønn av en bluesmann og vokst opp med 12 takter og tre grep. De siste årene er han blitt svært bekymret for bluesens framtid – fordi «nær 96 prosent av utøverne later til å være mer interessert i å kopiere de gamle legendene enn i å bringe bluesen til sitt neste utviklingstrinn», skriver han videre.

– Se på jazz, så dyktige man der har vært til å fornye seg. Hvorfor har bluesen grodd fast i den samme tradisjonelle formelen? De gamle heltene var jo innovatører – nyskapere som kjørte på! sier Jacobsen til NTB.

Etterligninger

Hans påstand er at det ikke har skjedd mye de siste 40 årene.

– Det kopieres og etterlignes, og det er skralt med kvalitetssterke og innovative bluesartister enten det er her i Norge eller i USA. Det er viktig med utvikling, ellers vil sjangeren dø, sier Jacobsen, som har som sin nye programerklæring at han vil ha «en fot i Mississippi-deltaet og en fot i det 21. århundre».

I år er det ti år siden kristiansandartisten ble plukket ut til å være med på Norsk Blues Unions første såkalte «unionsband». Debutplaten «Adjust Your Stereo» (2003) gjorde han sammen med rapperen Salvador. Det ga mye oppmerksomhet, terningfemmere og – seksere, med sin eksperimentering og sjangerkryssing med blues og hiphop.

«Soulified» (2005) ga en Spellemannpris-nominasjon i bluesklassen. Om «Stand Your Test in Judgment» har anmeldere for eksempel fastslått at Jacobsen – i likhet med kollegene Vidar Busk og Knut Reiersrud før ham – har lykkes i«å sprenge vår forståelse av bluesens vesen».

Reiersrud som forbilde

– Jeg er glad i gammel blues som Skip James, Elmore James og Muddy Waters, men også nye artister, sier han og drar fram Knut Reiersrud, som også er blant de sterke kreftene som medvirker på platen.

– Han har vist at det er mulig å ta tak i bluesen og bringe den videre. Det har vært bevisstgjørende.

– Fundamentet mitt er de dypeste bluestradisjonene. Men måten å pakke det innpå, med akkorder, rytmer, groover – der prøvde vi å finne en ny form, sier Jacobsen. (NTB)

Mer fra Dagsavisen