Sesongstarten på «Ylvis»-brødrenes talkshow var ikke et regissert stunt, men forårsaket av en svikt i sendeutstyret. Til tross for svart skjerm i seks minutter, var det 534.000 seere som i snitt fulgte «I kveld med Ylvis»-premieren tirsdag kveld.
YouTube-suksess
På det meste fulgte nær 600.000 seere Ylvisåker-brødrenes første talkshow denne høsten, hvor komiker Calle Hellevang-Larsen også er med igjen som brødreduoens sidekick. Premieren på sesong tre er dermed det mest sette i programmets historie, en rekordinteresse som settes i sammenheng med suksessen som Bård og Vegard Ylvisåker har hatt den siste uka med YouTube-videoen ««The Fox». Før sesongdebuten for talkshowet tirsdag klokka 21 var musikkvideoen avspilt 14 millioner ganger. I går ettermiddag nærmet antallet avspillinger av «The Fox» seg 17 millioner, med en fart på rundt 100.000 nye klikk i timen.
Ny TV-rekord
Tirsdagens sesongåpning av «I kveld med Ylvis» er også en storsuksess sammenlignet med premieren i september i fjor, som ble sett av 341.000.
TVNorge er svært fornøyd med publikums oppslutning, som sikret programmet en markedsandel på 47,6 prosent av seerne mellom 15 og 50 år. TV-kanalen forventer ikke like høye seertall for «I kveld med Ylvis» resten av sesongen, understreker TVNorge i en pressemelding. Snitt-tallene for showet har sunket etter premieresendingene. I debutsesongen 2011 var seersnittet 322.000 seere, og enda noe lavere i fjor høst.
Dette showet er blant TVNorges viktigste humorsatsinger også denne høsten, i selskap med «Asbjørn Brekke-show», kveldens premiereklare «Killer Karaoke» og «Brille», som har premiere neste uke.
Tirsdag kveld danket Ylvisbrødrene ut blant andre komiker Sigrid Bonde Tusvik nye dokukomi-serie på TV 2. Premieren på «Sigrid blir mamma» hadde 264.000 seere, mens landskampen mellom Norge og Sveits ble sett av 507.000 seere tidligere samme kveld på TV 2.
reidar.spigseth@dagsavisen.no