Nye takter

Større enn Madonna

Ingen andre soloartister har skrevet flere hits enn henne. Likevel blir ikke Mariah Carey tatt alvorlig som artist. Grunnen? Hun appellerer til feil folk.

– For mange er Mariah Carey symbolet på alt som er glatt og overflatisk. Det mener jeg er feil. Det ligger bra musikk og sterke låter til grunn for hennes suksess, sier NRK Lydverkets Mona B. Riise.

Mens Madonna blir omtalt som et feministisk ikon, blir Mariah Carey (38) i gjerne omtalt som bimbo og diva, eller i beste fall syngedame.

Neste uke kommer hennes elllevte album «E = MC2», og det har allerede brakt henne opp i et historisk sjikt av pop-artister: Hennes nye singel «Touch My Body» gikk rett til topps på den amerikanske singellista, og ble dermed hennes 18. nummer en-hit i USA. Dermed har hun gått forbi Elvis i antall nummer en-låter på Billboard-lista.

Det er imidlertid en vesentlig forskjell: Elvis Presley skrev ingen av låtene sine selv. Mariah Carey er kreditert som låtskriver på 17 av sine 18 nummer en-hits. (Unntaket er coverversjonen av Jackson 5s «I'll Be There», som ingen av Jackson-brødrene var med på å skrive, for øvrig).

Det norske produsentteamet Stargate er med på to av låtene på Careys nye album, og Stargate-teamet forteller om sterk og bestemt artist. De lagde skissene til låtene, og Carey kom i studio og gjorde dem ferdige.

– Carey var aktivt med i skriveprosessen, du hørte med en gang at hun skriver sine egne låter, fortalte Stargates Tor Erik Hermansen etter innspillingen med Carey i fjor høst. En av låtene de skrev sammen, balladen «Bye Bye», ligger nå an til å bli den neste singelen fra albumet, og dermed Mariah Careys 19. nummer en-hit i USA. Bare John Lennon og Paul McCartney har skrevet flere nummer en-hits enn henne, ifølge Billboard-statistikken.

Smaksdannere

Samtidig er den mindre populære artisten Madonna klar med nytt album. Det feires som en populærkulturell begivenhet i norsk og internasjonal presse, mens Mariah Carey stort sett blir henvist til sladdernotisene. Madonnas duett med Justin Timberlake «4 Seconds» gikk inn på tredjeplass på Billboard-lista sist uke, da Mariah Carey slo rekorden for antall nedlastinger på en uke og gikk til topps med «Touch My Body».

– Madonna er et feministisk ikon. Selv om hun spiller på tradisjonelle kvinnelige attributter, har hun iscenesatt seg selv som en kvinne som fikser alt. Men jeg har aldri sett Mariah Carey bli refefert til på samme måte som en kvinne som har suksess. Madonna appellerer muligens til et mer intellektuelt publikum, sier Siri Lindstad, redaktør i feminist-magasinet Fett, og musikkskribent i blant annet Ny Tid.

– For et par år siden skjedde noe interessant rundt Dolly Parton, da hun plutselig ble tatt inn i varmen blant intellektuelle og smaksdannere. Kanskje det sammen vil skje med Mariah Carey. Det har jo skjedd med Kylie Minogue, sier Lindstad.

Oversett

Madonna slo seg opp gjennom det alternative kunst- og musikkmiljøet i New York på starten av 80-tallet, mens Mariah Carey kom opp gjennom byens kommersielle pop-miljø på slutten av 80-tallet. Madonna har stort sett jobbet med house- disco- og elektronika-produsenter, mens Mariah Carey har fotfeste i hip hop- og r&b-musikk.

– En grunn til at Mariah Carey er blitt oversett her, er at sjangeren hennes har ikke noe sterkt fotfeste i Norge, sier Mona B. Riise fra NRK Lydverket.

– Soul og R&B blir sett på som noe som ikke er viktig og ikke er ekte, noe som bare blir lagd for å tjene penger og ikke har særlig kunsterisk verdi. Men Madonnas musikk har ikke nødvendigvis noen større kunsterisk verdi enn Mariah Carey, fordi om det er en annen sjanger, mener Riise.

Tøffe rappere

Mens Carey ofte blir avfeid som lettvekter i Europa, nyter hun stor respekt blant USAs fremste rappere. Carey var tidlig ute med å bygge bro mellom rap og popmusikk, lenge før hip hop ble den nye pop-musikken. Allerede i 1995 hadde hun med seg rap-verstingen Ol' Dirty Bastard på remiksen av singelen «Fantasy» – som ble en ny nummer en-hit for Carey. Siden har hun samarbeidet med både Jay-Z, Busta Rhymes, Missy Elliott, Nas, Ludacris, Fabulous, Snoop Dogg, Twista og en rekke andre kredible rappere.

– At hun har hooket opp med de tøffeste rapperne har gjort mye for henne i USA, påpeker Mona B. Riise.

– Men hun har ikke fremstått som en kvinne som har kontroll over egen karriere, selv om hun åpenbart har det. Ellers ville hun ikke kommet så langt, sier hun.

Spiller på sex

Ikke bare musikken, men også imaget er til hinder for at Carey blir sett på som en seriøs artist, mener hun. Både Madonna og Mariah Carey spiller eksplisitt på sex, men Carey gjør det på en måte som er mindre akseptert blant den smaksdannende middelklassen.

– Hun har jo mindre og mindre klær på jo eldre hun blir. Og i videoene sine ligger hun for det meste. Det er klart, når hun stort sett ligger, gir hun ikke inntrykk av å være en sterk kvinne. Men hun bestemmer jo selv hvordan hun vil framstå, sier Riise.

– Jeg møtte klesdesigneren til Mariah Carey, og han slet med akkurat det. Uansett hva han foreslo, var hennes eneste svar: «Men er det sexy? Jeg vil se sexy ut!» Og det ligger jo en makt i det også. Hun tar tross alt kontroll over image, selv om det kanskje ikke er det riktigste valget for å kommunisere styrke, sier Riise.

Ikke fullt så populær: Madonna, som også gir ut nytt album i april.

Mer fra Dagsavisen