Nye takter

Le Trio Joubran: Fra Palestina med Roger Waters

Oud-virtuosene i Le Trio Joubran inntar Oslo World-festivalen med splitter nytt repertoar hentet fra musikkens toppsjikt.

Dagsavisen anmelder

Bilde 1 av 3

5

WORLD

Le Trio Joubran

«The Long March»

Cooking Vinyl

De er riktignok en trio, men du skal ikke bli overrasket om de låter som en samlet enhet selv når de ikke spiller på en og samme oud, slik de ofte har for vane på en god kveld. Når palestinske Le Trio Joubran inntar scenen er det med en fascinerende og nytenkende blanding av tradisjonell strengemusikk og melodiske impulser fra vesten som har funnet sin helt egen grensesprengende vei inn mot det arabiske strengeinstrumentets følsomme klanger.

Les også: Vier åpningskonserten til Rim Banna

De tre brødrene Samir, Wissan og Adnan Joubran kommer opprinnelig fra Nazareth og en musikerfamilie som strekker seg generasjoner tilbake, også som instrumentmakere. Nå er det Wissam som fører tradisjonen videre, som den første lutt-maker som ble uteksaminert fra Stradivarius-instituttet i Cremona. Som trio har de funnet sin egen unike stil som avslører at eldstebror Samir lot seg forføre av en annen «supertrio», nærmere bestemt Paco de Lucia, John McLaughlin og Al Di Meola, men tradisjonen de har vokst opp i, palestinernes situasjon og nå bosted i Frankrike med utstrakt konsertvirksomhet, preger dem åpenbart. Og legg ikke minst til en fascinasjon for det filmatiske og nylige samarbeidspartnere som Roger Waters. At sistnevnte legende med bakgrunn fra Pink Floyd bidrar på trioens ferske album «The Long March», er ikke så snodig som det kanskje virker ved første øyekast.

Les også: Bixiga 70: Groove ut av vanvidd

Den som opplevde Waters i Telenor Arena tidligere i høst, og som har fulgt en smule med på hans politiske utspill de siste årene, vet at han snakker palestinernes sak. Tidligere i år ble dette håndfast gjennom en innspilling Waters og nettopp Joubran-brødrene gjorde basert over et dikt av den palestinske poeten Mahmoud Darwish: «Supremacy» ble Waters’ harmdirrende svar på den amerikanske presidentens fastsettelse av Jerusalem som Israels hovedstad, akkompagnert av Le Trio Joubran. På trioens ferske album «The Long March» betaler Waters tilbake med både stemme og tilstedeværelse. På låta «Carry On Earth», som er bærer av den umiskjennelige atmosfæren som Le Trio Joubran er blitt så kjent for, messer han fram ordene, og samtidig har melodien en aldri så liten farge av nettopp de sfæriske svingningene som Waters har båret med seg siden Pink Floyd-tiden.

###

Roger Waters i Telenor Arena 2018. Foto: Mode Steinkjer

Les anmeldelsen av Roger Waters-konserten: Den mørke siden av verden

Le Trio Joubrans «The Long March» er likevel aller mest deres egen. Den åpner symbolsk og kraftfullt med «Time Must Go On», der de akkompagnerer poeten Mahmoud Darwishs stemme fra en av deres felles opptredener før han døde i 2008. Trioen var den verdensberømte dikterens faste musikalske følge på scenen, og ved siden av hyllestutgivelsen «À L’Ombre des Mots» er dette er et av få opptak av dem sammen, siden han nektet å komme i studio og «snakke til maskiner». Og låt etter låt utover albumet åpner produsent Renaud Letang (mest kjent for Manu Chaos «Clandestino» og Feist) lydbildet med ouden i sentrum og melodier som imponerer i fylde og vidd. Og nettopp i strengene, titlenes utilslørte symbolikk og måten de bryter alle barrierer på, ligger håpet og friheten som en bevisst og dirrende nerve i møtet med ufrihetens realiteter slik Le Trio Joubran definerer dem.

Spiller i Kulturkirken Jakob 3. november.