Nye takter

Bixiga 70: Groove ut av vanvidd

Om det er en konsert under årets Oslo World det blir umulig å stå stille til, så er det Bixiga 70s show på Victoria. Det viser den nye platen «Quebra Cabeca».

Bilde 1 av 2

5

WORLD

Bixiga 70

«Quebra Cabeca»

Glitterhouse

Dette brasilianske superbandet, som har et navn som ikke skal forveksles med en kjeks, forener på mange vis det beste av to verdener. Begge ligger gjemt i nettopp navnet. Bixiga peker på stedet de kommer fra, og 70 teller opp en hyllest til afrobeatlegenden Fela Kutis band Africa 70. Selv kommer de fra São Paulo og nabolaget de har hentet navnet sitt fra, og på deres fjerde og rykende ferske album «Quebra Cabeca» viser de ti medlemmene at de faktisk kan trekke i samme retning også i studio. Resultatet er deres mest produserte plate til dags dato, men den er likevel en energisk fryd å høre når blåserne suger til seg rytmene fra begge sidene av Atlanterhavet, enten i kontrollerte kakofonier eller mystisk krypende før de eksploderer mot gitarene og perkusjonen.

Les også: – Joiken er et trumfkort ingen andre har

Inspirasjonen har de hentet fra det faktum at det er lite i den brasilianske musikken – den fra Sao Paolo spesielt – som ikke har rot i afrikansk musikk. Men de kunne også nylig fortelle i et intervju med Bandcamp at siden hjemlandet står dem nærmest oppdaget de for eksempel Fela Kutis musikk gjennom en av deres egne landsmenn, platene til Gilberto Gil. Denne sporet de så tilbake til det som skulle bli deres store lidenskap – å forene afrobeat med brasilianske rytmer, funky jazz, ska, reggae, lokale rytmer og en perkusjonsdrevet groove som løper som en rød tråd gjennom bandets lange komposisjoner.

Les også: Emilie Nicolas er tilbake etter tre års taushet

«Quenbra Cabeca» er som tidligere album renhekla instrumentalt, men språket er likevel tydelig og særlig kommer blåserne til sin rett på denne platen og skaper de melodilinjene som kreves. Perkusjonen og de afrobrasilianske rytmene får et ekstra boost av tangentene, mens albumet generelt oser av virtuositet og urban energi, som skapt til å fylle dansegulvene ut i de små nattetimer. «Quebra Cabeca» betyr puslespill, og det er nettopp slik de låter også når hver og en av musikerne, mestere i hver sin sjanger og på hvert sitt instrument, får den minste lille bit til å passe. De kommer til Victoria Scene med en plate som viser hvor varierte de er innenfor en formel som har ett mål for øye, og det er å bevege så vel hjerte som lemmer.

Les også: Le Trio Joubran: Fra Palestina med Roger Waters

Spiller på Victoria Nasjonal Jazzscene, 2. november

Mer fra Dagsavisen