Jakob Schøyen Andersen (t.h.) og Fridtjof Stensæth Josefsen tar over musikk-Norge i «Hit for hit».

Hits på alvor

Det er best å harselere med noe man har kjærlighet til, mener Jakob Schøyen Andersen og Fridtjof Stensæth Josefsen. De tar musikklivet på kornet i TV-serien «Hit for hit».

 

De er hodene bak den nye kritikerroste humorserien på NRK, «Hit for hit». NRK-satsingen gir seg ut for å være en slags mockumentar-serie, som gjennom seks episoder loser publikum gjennom ulike snutter som gir innblikk i hva og hvem som rører seg i dagens norske musikkbransje – og spesielt popmusikken. Her har Schøyen Andersen og Stensæth Josefsen gått bak fasaden, for å vise hva som angivelig skjuler seg i kulissene.

Humor på alvor

Og nøkkelen til det komiske, ligger også i å ta både musikken og de man tuller med på alvor.

– Det er mer gøy å tøyse med noe vi selv liker, i stedet for at vi går skikkelig inn for å slå i hjel noe vi synes er skikkelig ræva, sier Schøyen Andersen.

– Det vi forsøker å ta på kornet, har vi også kjærlighet til. Som rockeren-som-ikke-svetter-sketsjen. Det er ikke sånn «fuck Kvelertak». Vi er jo Kvelertak-fans. Vi digger jo den musikken.

– Og da merker man at det blir litt mindre imiterende og latterliggjørende, sier Stensæth Josefsen.

– Det samme gjelder for han som nekter å bli for kjent, fordi han ikke tør. Men han er i realiteten redd for å bli slakta. Han bruker det at han ikke vil være «sell out» fordi karrieren hans egentlig er en fiasko. Det er nok noe sannhet i det innslaget der.

Følg Dagsavisen Nye Takter på Facebook!

Starta i «Kollektivet»

Ideene til «Hit for hit» kom etter at de to manusforfatterne og musikkprodusentene hadde laget musikkinnslag i «Kollektivet».

– Vi snakka litt om vi kunne finne en måte å gjøre mer ut av det å lage musikksnutter på. Vi hadde lyst til å se om vi kunne konseptualisere den typen innhold, prøvde å finne en måte å pakke det inn på. Da ble det et liksomhipt musikkprogram, forteller Schøyen Andersen.

– Vi er interessert i musikk, og vi hørte på mye forskjellig underveis, mens vi lagde sketsjer. Vi diskutere jo alt mulig rundt det hva vi hadde hørt på og ikke, og hva vi syntes var kult og ikke. Fra de diskusjonene dukka det opp noen ideer.

Aktuelle figurer

Det har vært viktig å ha med noen figurer og låter som har tatt litt tempen på musikalske tendenser, som for eksempel harselering med Marcus & Martinus.

– Men selv om det er Marcus & Martinus som er inspirasjonen til den ene sketsjen, så er han ene totalt i puberteten og forbi det, så vi er ikke avhengige av at folk kobler det til Marcus & Martinus. Men det er en artig parallell.

Timing og tone

Humor handler også mye om timing. Det er de to klare på.

– Og det har så mye med musikk å gjøre. Derfor er det veldig gøy å jobbe med det. Vi er veldig opptatt av at man har sitt eget uttrykk og sin egen smak. For vår del handler det om at vi har veldig lik smak, sier Schøyen Andersen.

– Jeg tror mye av det som er viktig for oss, er at vi stoler på vår egen særegenhet, og dyrker vår egen «greie», tar det fullt og helt ut, sier Stensæth Josefsen.

– Det handler kanskje om å tørre å være litt modig, at vi stoler på at det blir morsomt. Og så har vi lagt merke til at mange liker humoren vår.

Setter premissene

– Hva kjennetegner et bra manus?

– Det er viktig at ideen er tydelig. Klarer man ikke si hva ideen er på to setninger, da skroter man bare det man ikke klarer å definere, sier Stensæth Josefsen.

– Men vi er også veldig glade i å variere, ta sketsjen litt videre. En ting er å skjønne hva man tuller med, men så kommer vi til et punkt der vi lurer litt på «hvor tar vi det nå?» Klarer vi ikke det, kan det bli litt flatt. Men klarer vi å sette premissene, kan publikummeren bli sugd inn i en fin verden. Anslaget er viktigst i et manus.

– Og så synes vi det er gøy å ta musikken på alvor, sier Schøyen Andersen.

– Vi har absolutt tenkt at det skal være en kvalitet i musikken i serien. Jo mer troverdig den er, jo mer funker humoren. Den blir bedre enn at den kommer i andre rekke. Det blir like mye en unnskyldning for oss å lage musikk. Vi prøver å gjøre den så bra som mulig, sier han.

– Det er der vi føler at vi finner vår suksessoppskrift.