Nye takter

Enda mer levende Susanne Sundfør

Konsertversjonen av Susanne Sundførs «Music For People In Trouble» tar musikken til nye høyder – og mange av sangene til nye lengder.

Dagsavisen anmelder

6

Susanne Sundfør

«Music For People In Trouble – Live At The Barbican»

Sonnet Sound

Konsertalbum er en egen øvelse. En sjanse til å oppleve hvordan musikken egentlig høres ut uten finpussen i studio, hvis opptakene da ikke har blitt pusset opp i ettertid. Ofte er det enda en gjennomgang av artistenes mest kjente sanger, med små variasjoner. Susanne Sundfør gjør prosjektet et hakk vanskeligere. «Music for People in Trouble – Live At The Barbican» er som tittelen antyder hennes seneste album framført i sin helhet.

Å følge opp et relativt nytt studioalbum med konsertversjoner av akkurat det samme innholdet kommer vi ikke på så mange andre eksempler på. Depeche Mode gjorde det med albumet «Songs Of Faith And Devotion» i 1993, pussig nok et album med en tittel som ligner litt på Sundførs.

Les også: Så vakkert og vinterlig som det går an å ønske seg fra Collins og Fjeld (DA+)

«Music For People In Trouble» ble kåret til det aller beste albumet fra 2017 av norske kritikere, og har ikke tapt seg siden. I dagens musikkverden, der det meste er fritt tilgjengelig, alltid nye fristelser å oppsøke, er levetiden for ny musikk kortere en før, selv den aller beste. Konsertopptaket fra Barbican i London kommer som en påminnelse om hvor fint albumet er.

Susanne Sundfør framførte også «Music For People In Trouble» i Oslo Konserthus. Foto: Siri Øverland Eriksen

Susanne Sundfør framførte også «Music For People In Trouble» i Oslo Konserthus. Foto: Siri Øverland Eriksen

Disse konsertene var spektakulære. Med et sceneoppsett vi aldri har sett maken til visuelt. Det viser seg at dette ble for vanskelig å fange på film, slik at det bare kommer til å eksistere som et minne. Musikken er lettere å ta vare på. «Sangene er nære og personlige nok i seg selv, men her blir de enda mer inntrengende», skriv vi om framførelsen av «Music For People In Trouble» i Oslo Konserthus. Dette kan vi godt gjenta, selv om dette opptaket altså er fra London.

Susanne Sundfør spiller med Gunhild Ramsay Kristoffersen og Megan Kovacs (kollektivt kjent som Bow To Each Other) på tangenter og kor, Johan Lindström (pedal steel), André Roligheten (saksofon), Frans Petter Eldh (bass) og Gard Nilssen (trommer). Mange av sangene er lenger i konsertversjonene, fordi musikerne får anledning til å gjøre sine tilføyelser til sangene slik vi først hørte dem.

Jazztrioen som også er kjent som Gard Nilssen Acoustic Unity får vist seg ekstra godt fram i «Good Luck Bad Luck», som kunne vart i en halvtime til for min del (de var også oppvarmingsband på mange av konsertene). Her har de også noen minutter i slutten av «Bedtime Story», som André Roligheten tar inn i drømmene med en klarinettsolo. Det relativt korte partiet med samtidsmusikk i midten av «The Golden Age» er tre ganger så langt her.

Den mest kjente sangen fra dette albumet ble «Undercover». Denne får den største særbehandlingen, den vokser fra fire til ti minutter. Og den vokser virkelig mens Frans Petter Eldh går sine egne veier. En fem minutter lang solo på kontrabass er ikke vanlig på slike konserter, med dette er et lydhørt publikum der ingen benytter de roligste partiene til å rope på «White Foxes» eller «Delirious».

Susanne Sundfør må klare seg uten gjesteopptredenen til John Grant i avslutningen «Montaineers», det er den eneste sangene der konsertversjonen har mindre enn utgangspunktet, men det gir til gjengjeld Sundfør sjansen til å skinne enda mer med stemmen sin. For selv om dette er versjoner som gir hele bandet anledning til å skinne, så kunne hun framført det meste av dette helt alene, og likevel fått sangene til å ruve.

Det har ikke vært så mye nytt å høre fra Susanne Sundfør siden dette. Hun var produsent og gjesteartist på albumet til Morten Myklebust tidligere i år, en av årets mest hyggelige opplevelser. Det er nok i seg selv, men dette konsertalbumet skjerper forventningene til hva vi kan vente oss neste gang.