Kultur

Gjør middelalderen nåtidig

Kan moderne mennesker sette seg inn i en verdensanskuelse der alt ligger fastbestemt av Gud? Anne Lise Marstrand-Jørgensen forsøker.

900 år etter at hun levde, huskes Hildegard von Bingen (1098-1179) fremdeles for musikken hun komponerte og for skrifter innen teologi, botanikk, medisin og poesi. Den danske forfatteren Anne Lise Marstrand-Jørgensen har skrevet to historiske romaner om Hildegard - den andre nylig ute på norsk.

- Det er utrolig fascinerende at Hildegard fremdeles har så mye å si menneskene, så lenge etter. Hun er en av, eller kanskje den mest spilte komponisten fra middelalderen. Dessuten er hun interessant, ikke bare for dem som deler hennes tro, men for mange som er opptatt av hennes holistiske syn innen den mer alternative verden, sier Marstrand-Jørgensen til Dagsavisen.

Uventet suksess

Hun har oppnådd overraskende stor suksess med «Hildegard» og «Hildegard II: Natten og lyset». Første bind solgte over 30.000 i Danmark og fikk både pris for årets beste danske bok og en plass på lista over de siste 50 års viktigste danske bokutgivelser. De norske kritikerne var også svært begeistret da bind én kom på norsk og kalte «Hildegard» for «nydelig», «sjeldent fargesterk», «overbevisende», «gripende» og «et vibrerende følsomt portrett».

- Svært overraskende. Før jeg leverte manuset til forlaget, sa jeg til redaktøren at «uff, det står altså Gud fryktelig mange ganger på alle sidene her. Vil moderne mennesker lese noe sånt?» «Så så, det er sikkert noen som vil», sa redaktøren min.

Treffer nåtidsleseren

Forfatteren ler. Det er tydelig av måten hun sier det på at heller ikke redaktøren trodde på boka som noen kommende bestselger.

- Det som viser seg, er at boka treffer lesere med svært ulike interesser. Noen leser fordi de bryr seg om det historiske, andre er interesserte i Hildegards musikk, mens andre igjen leser av åndelig lengsel eller for å styrke sin allerede eksisterende tro. En del kjente til Hildegards navn fra før og takker for at jeg gjør henne levende for dem. Det er den fineste tilbakemeldingen jeg får, når folk sier at de kjenner seg igjen i Hildegards liv. I hennes følelse av å være ensom og annerledes, for eksempel, av ikke å kunne uttrykke seg ordentlig før man havnet på rett sted, slik Hildegard gjør da hun kommer til klosteret og til slutt får utløp for stemmen sin.

Uendelig annerledes

Selv hadde Anne Lise Marstrand-Jørgensen et veldig overfladisk forhold til Hildegard før hun begynte arbeidet med det som til slutt ble et tobinds storverk på rundt tusen sider.

- Da jeg begynte å skrive, ante jeg ikke hvorfor. Jeg syntes jo at Hildegard virket spennende, særlig dette med at hun så syner, hadde visjoner og at hun fremdeles er kjent. Men jeg visste minimalt om henne. Ikke er jeg troende eller alternativt søkende, og jeg er definitivt ikke noe middelaldermenneske. Men det var nettopp det som ble prosjektet - et ønske om å bygge bro over til et liv som er så vanvittig annerledes enn mitt eget liv.

Tro er alt

Særlig annerledes er det at alle på Hildegards tid, inkludert Hildegard selv, levde i en verden der alt - absolutt alt - var gudegitt og gudsbestemt.

- Det er ekstremt vanskelig å akseptere og forstå at hele livet er fastlagt av troen. At underkastende lydighet til noen høyere i hierarkiet er helt naturlig, for eksempel, bare fordi Gud ønsker det sånn. Hvor fri kan egentlig tanken bli da? Dessuten dette med hierarkiet, at alt ligger fast på sin gudegitte plass. Menn står over kvinner, som igjen står over dyr. Slik er det bare. Hildegard aksepterer det uten å mukke. Forsvarer det til og med, siden hun «vet» at det kommer fra Gud. Umulig å forstå for oss i dag, sier Marstrand-Jørgensen.

Innen hierarkiet

Dermed blir det enda mer imponerende at Hildegard klarer å tilføye noe nytt innen så strenge rammer. Hun var en av samtidas få kvinner som fikk tale fritt, med pavens velsignelse, og fikk skrevet ned visjonene sine. Grunnla kloster på en tid da dette var udiskutabelt mannearbeid og korresponderte med menn høyt på strå, inkludert biskoper og andre geistlige.

- Uten å bryte med det strenge hierarkiske systemet - for Hildegard var en konservativt troende - klarte hun å lykkes som komponist, som gründer, som åndelig veileder. Hun framstår som et helt menneske. Derfor lever hun også i dag, sier Anne Lise Marstrand-Jørgensen.

gerd.elin.sandve@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen