Film

Når juryen svikter

KOMMENTAR: Vi gleder oss på Ken Loachs vegne, men at Maren Ades «Toni Erdmann» ikke fikk en eneste pris i Cannes, er en av festivalhistoriens tristeste forbigåelser.

Bilde 1 av 3
CANNES/OSLO (Dagsavisen): Det er et alvorlig problem for statusen til verdens største og viktigste filmpris, at juryene er lite lydhøre for nye strømninger og filmer som  allment regnes som de beste. Det er en allmenn oppfattelse at feil film fikk Gullpalmen i år, og når dette skjer for andre år på rad, burde det ringe en varselbjelle hos en festivalledelse som setter sin ære i å programmere en hovedkonkurranse som fanger opp de beste historiene, de tematisk brennbare sakene og nye spennende stemmer i kombinasjon med fortjente veteraner.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

For på hvilken festival var årets jury i Cannes egentlig? Åpenbart på en helt annen enn kritikerne, journalistene, distributørene, kinosjefene og alle andre som levde i filmens verden de 12 dagene filmfestivalen varte. En mildt sagt merkelig prisutdeling ødelegger imidlertid ikke inntrykket av at den 69. årgangen i Cannes var bedre enn på mange år, det er bare så synd at ikke prisene og da spesielt Gullpalmen bidrar til å dokumentere dette for framtida.

Les også: Er dette Gullpalme-vinneren i Cannes?

Vi unner selvsagt hedersmannen Ken Loach hans andre Gullpalme, etter at han vant også i 2006 med «Vinden som ryster kornet». Men at filmverdenens gjeveste festivalpris ble gitt til «I, Daniel Blake» på bekostning av Maren Ades «Toni Erdmann», årets soleklart beste film og en favoritt gjennom hele festivalen, forbløffer en hel filmverden. Enda rarere er det at Ades film ble fullstendig utelatt av «Mad Max»-regissør George Millers jury, som hadde hele sju priser til rådighet når de skulle oppsummere festivalen gjennom utdelingen av edelt metall.

Flere av de andre prisene var preget av merkelige kompromisser og valg, og ryktene i forkant om at juryen ikke greide å enes ser man tydelig i Gullpalmen til Ken Loach, en solid film fra hans side som trykker på alle de rette knappene politisk og følelsesmessig, og som ingen kan forbli uberørt av. Men selv om det sikkert var den filmen alle jurymedlemmene kunne stå inne for, er den verken innovativ eller for et opplagt mesterverk å regne. Også i fjor overrasket juryen, med pris til det franske flyktningedramaet «Dheepan». Den var en god film, men ikke regissøren Jaques Audiards og heller ikke festivalens beste. Nå har Gullpalmen for andre år på rad gått til nok en god film, men ikke den beste.

Les også: Kampen som aldri ender

Regiprisen i år ble delt mellom Cristian Mungius «The Graduation» og franskmannen Olivier Assayas «Personal Shopper», hvor Anders Danielsen Lie spiller en liten rolle. Men Assayas’ film fikk hard medfart av kritikerne i Cannes, noe også «vidunderbarnet» Xavier Dolans «It’s Only The End Of The World» fikk, en teateradapsjon som ikke er i nærheten av å ha samme kvalitetsmettede intensitet som hans forrige «Mommy». Likevel fikk han juryens Grand Prix, som er for annenpris å regne. Tredjeprisen Jury Prix gikk til Andrea Arnold, som på mange vis utgjør det eneste logiske innslaget i årets prisrekke og redder litt av juryens ære. Hennes amerikanske «American Honey» kunne godt ha fått en større pris.

Les også: Står opp for en ny generasjon

Et nesten rekordstort antall av de beste filmene fra årets Cannes-festival er allerede kjøpt inn for kinodistribusjon i Norge. Selskapet Arthaus har kjøpt Park Chan-wooks «The Handmaiden», Dardenne-brødrenes «The Unknown Girl» og regiprisede «Graduation» i tillegg til Maren Ades festivalfavoritt «Toni Erdmann», som i det minste kan smykke seg med kritikerprisen FIPRESCI. Et annet selskap, Fidalgo, tar hjem brasilianske «Aquarius».

Også Asghar Farhadis «The Salesman», som fikk både manusprisen og en skuespillerpris i Cannes i år, er klar for norsk distribusjon, i likhet med Xavier Dolans teaterfilm og Nicolaj Winding Refns stilistisk ekstreme og kontroversielle «The Neon Demon» - og en rekke titler fra sideprogrammene i Cannes, som russiske Kirill Serebrennikovs «The Student», egyptiske «Clash», Woody Allens «Café Society» og «Captain Fantastic» med Viggo Mortensen. Det blir med andre ord noen gode måneder på kino i tida som kommer, om man ser forbi Cannes-juryens forsøk på å villede verdens filmelskere.

Les også: Vitale Woody fortsatt i slaget

Mer fra Dagsavisen