KUNST
Kjell Torriset: «Også om natten»
Kunstverket Galleri, Oslo
Til 2. februar
«For litt siden satt jeg i en arabisk restaurant i London og kikket på et gammelt fransk kart på veggen over det som var: Asie – Occidental. / Det var som kart ofte er, både vakkert og fascinerende og underlig på samme tid, og det minnet meg om at jeg hadde vært her før, langt fra virkeligheten.» Slik innleder Kjell Torriset sine betraktninger rundt den nye utstillingen i Kunstverket galleri. Hvis du er villig til å bli med ham inn i denne undringens verden, gir utstillingen «også om natten» mye å glede seg over.
Les også: Anmeldelse av filmen «Selvportrett»: Et nærstudie av en sykdom
Selv om Torriset trekker opp en øst-vest-akse i innledningen, er det like mye en europeisk minnereise han inviterer publikum med på. Her finner du parafraser over kunsthistoriske referansekunstnere som Goya og Albrecht Dürer, sjøfartshistorie og arkitektoniske monumenter. Den billedmessige reisen utvides raskt til andre deler av verden, i form av en dansende dervisj, og en sort og en rød utgave av Rødehavet, kjent fra Bibelen da Moses fikk havet til å dele seg under israelernes utferd fra Egypt.
I tillegg finner du en serie med sjøfarerreminisenser i fire deler konsentrert om to viktige navigasjonspunkt, nordstjernen (Nord) og sydkorset («Crux», som betyr kors, er navnet på et stjernebilde, og har flere betydninger) og to viktige byer for europeernes oppdagelse av og kontakt med resten av verden, Amsterdam og Cadiz. Sistnevnte er den spanske byen Columbus seilte fra da han dro på sin andre og fjerde oppdagelsesreise til Amerika.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Kjell Torrisets hareportrett sender tankene til Albrecht Dürers klassiske hareportrett, akvarellen «Feldhase» fra 1502. Foto: Trond Asbjørn Isaksen/Kunstverket galleri
Utstillingen består hovedsakelig av monotypier, grafikk i ett eksemplar der Torriset har tegnet direkte på platen. De grafiske bladene er laget i Kjell Johanssons verksted i Jerez, nabobyen til Cadiz. Grunnleggeren av Kunstverket galleri er også en av landets mest anerkjente grafiske trykkere. Galleriet startet som en sidegeskjeft til verkstedet på Rodeløkka i Oslo. De senere årene har han utvidet med et verksted i den sørspanske byen. Der konsentrerer han seg om å jobbe med mer eksperimentelle teknikker, som monotypiene Kjell Torriset har laget.
Les også: Fra levende kunsthistorie til «Helt konge»
Utstillingen er først og fremst en visuell reise med gode doser skjønnhet. Den kan sies å ha et eurosentrisk utgangspunkt, men gjennom sine skriftlige betraktninger løfter Torriset blikket og inkluderer ulike kulturer i beretningen om sin mangfoldige billedverden. Enkelte bilder slår gjennom som spesielt bemerkelsesverdige. Ett av dem er det sterkt røde papiret med et mindre, ekstra hvitt ark der bildet av en roterende dervisj står i hvit silhuett mot sort bakgrunn. Ett annet er det grafisk slående bildet med omrisset av et rødt Rødehavet på sort bunn.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Kjell Torriset. Foto: Trond Asbjørn Isaksen/Kunstverket galleri
Kjell Torriset utmerker seg også med flere dyreportretter av høy kvalitet. De inkluderer både fisk og fugl, men fremst av alle er et hareportrett som fikk meg til å tenke på Albrecht Dürers klassiske hareportrett, akvarellen «Feldhase» fra 1502. Det er ikke det at Torrisets hare ligner på Dürers, hans sitter mens renessansemalerens ligger. Men det er noe med bildets stofflighet og tilstedeværelsen i den direkte konfrontasjonen som skaper assosiasjoner til ett av de skarpest observerte kunstverkene i den (relativt) tidlige kunsthistorien.
Les anmeldelsen av Vibeke Tandbergs «Hunder» : «Hunder»: Utdrag fra et hundeliv
Haren er ikke utstillingens eneste høydepunkt. Først og fremst er dette en utstilling som åpner for opplevelser og assosiasjoner. Gjennom sin undrende og filosoferende tekst peker Kjell Torriset (født 1950) mot historier og fenomener som åpner bildene og gir publikum muligheten til å dikte med. Det er en god inngang til et kunstnerskap der figurasjonen er gripbar og mystisk på samme tid.