Kultur

«Green Book» og «Roma» vant Oscar-natten

«Roma» gjorde årets Oscar-utdeling historisk, mens en langt lettere film om raseskillets tid i USA tok hovedprisen.

Bilde 1 av 4

Man måtte vente lenge på den største overraskelsen under årets Oscar-utdeling, helt fram til prisen for Beste film. Mens mexicanske «Roma» og Yorgos Lanthimos' «The Favourite» hadde flest forhåndsnominasjoner med 10 hver, ble det likevel den mer tradisjonelle amerikanske filmen «Green Book», regissert av Peter Farrelly som egentlig er kjent for komedier som «Dum og dummere», som tok den største statuetten. Filmen om hvordan Donald Shirley, en feiret afroamerikansk konsertpianist spilt av Mahershala Ali hyrer den hvite muskelmannen Tony Lip (Viggo Mortensen) som sjåfør og livvakt på en tur gjennom sørstatene i 1962, hentet hjem tre Oscar-priser i alt. Den ble også en pekepinn på den humanistiske tonen som preget det relativt korte showet som varte under tre og en halv time.

Les også: «Green Book»: Sjarmerende og sympatisk

«Roma» var på forhånd den største favoritten etter å ha tatt den ene prisen etter den andre i mindre utdelinger. Mens multinominerte «Black Panther» og «Bohemian Rhapsody» hanket inn den ene tekniske fagprisen etter den andre, ble fotografiprisen et tegn på det som skulle komme da regissør og altmuligmann på «Roma» - Alfonso Cuaron - først fikk prisen for sin egen kameraføring, og like etter prisen for Beste fremmedspråklige film. Mye av kvelden skulle da også dreie seg om disse filmene, og «Bohemian Rhapsody» skulle i likhet med Cuarons film også forsyne seg av de gjevere prisene.

«Green Book» fikk raskt manus- og skuespillerpris, men ikke til Viggo Mortensen i kategorien Beste mannlige skuespiller, som måtte se seg slått av forhåndsfavoritt Rami Malek. Helt siden Malek vant Golden Globe for rollen som Queen-vokalist Freddie Mercury i «Bohemian Rhapsody», har Oscar-statuetten hatt hans navn inngravert. Med de originale Queen-medlemmene Brian May og Roger Taylor i salen holdt han kveldens lengste tale og hyllet Mercury.

Artikkelen fortsetter under bildet.

91st Academy Awards - Oscars Show - Hollywood, Los Angeles, California, U.S., February 24, 2019. Adam Lambert (L) performs with Brian May of Queen. REUTERS/Mike Blake

Adam Lambert og Brian May i Queen åpnet årets Oscar-show, mens filmen om dem skulle dominere prisutdelingen. Foto: Reuters/Mike Blake

I kategorien Beste kvinnelige hovedrolle ble forhåndsfavoritten Glenn Close i «The Wife» snytt for å kunne omsette en nominasjon til en pris for syvende gang. Prisen gikk imidlertid høyst fortjent til kveldens mest overraskede person, Olivia Colman i «The Favourite». Det ble for øvrig den eneste av de ti nominasjonene som ga uttelling for «The Favourite».

Les også: «Bohemian Rhapsody»: Homogent om Freddie Mercury

For Alfonso Cuaron ble kvelden kronet med Oscar for beste regi for «Roma», regnes som den nest viktigste prisen etter selve hoveprisen. Med mexicanske «Roma» har dermed Netflix og strømmekanalene for alvor inntatt filmverdenens aller helligste, og de gjør det med en tittel som vekker Hollywood med beskjeden om hvor global filmkulturen vitterlig er. Cuaron selv satte fingeren på det da han i talen etter Beste fremmedsråklige film fortalte hvordan han hjemme i Mexico hadde vokst opp med fremmedspråklige filmer: «Citizen Kane», «Hasommer», «Rashomon», «Gudfaren», før han siterte den franske nybølgemesteren Claude Chabrol på hva han svarte da han ble spurt om hvilken bølge han tilhørte: – Det er ingen bølger, vi er alle en del av det samme havet.

Les også: «Roma»: Tro mot fantasiens beskyttende varme

«Roma» bidro også til at årets Oscar ble en hyllest til mangfoldet, til «de usynlige» blant oss, immigranter og kvinner som driver humanismen videre, som det ble sagt fra scenen. Med prisen for Beste originalmanus kom i tillegg politikken og de lange linjene inn i showet, da Spike Lee endelig og etter 30 år kunne gå opp trappen og motta en Oscar for «BlacKkKlansman». Han holdt en lang og flammende tale om røtter og undertrykkelse som bunnet ut i en appell fram mot presidentvalget i 2020, hvor han oppfordret til å ta et moralsk valg mellom kjærlighet og hat: «Gjør det rette» – «Do The Right Thing» – som en henvisning til sin egen film som han for skams skyld skulle hatt en Oscar for i starten av karrieren.

Artikkelen fortsetter under bildet.

91st Academy Awards - Oscars Show - Hollywood, Los Angeles, California, U.S., February 24, 2019. Lady Gaga and Bradley Cooper perform "Shallow"  from "A Star Is Born." REUTERS/Mike Blake

Lady Gaga og Bradley Cooper framfører Oscar-vinnende "Shallow", den eneste prisen som gikk til "A Star Is Born". Foto: Reuters

Les også: Oscar uten sikkerhetsnett

Veien fram til årets Oscar har vært lengre enn vanlig, med merkelige avgjørelser og skandaler som har rammet framgangen. Derfor ble det også et show uten vert. Likevel ble showet som skuespillerne og komikere Maya Rudolph, Tina Fey, og Amy Poehler antydet i sin trio-introduksjon, en seanse der ingen savnet en komiker i et år da enkelte av takketalene var gruelig lange. Og jo kortere film, jo lenger tale. De beste talene gjorde likevel Oscar relevant og tidsaktuell. Året etter at metoo-bevegelsen skulle 2019-utgaven av verdens største filmprisshow bli en hyllest til mangfoldet og til kvinnene til tross for at det fortsatt mangler kvinnelige nominerte i de to gjeveste kategoriene, Beste regi og Beste film. Men mens Oscar for bare tre år siden var kritthvit, ble årets utdeling en triumf for det svarte Hollywood, blant skuespillerne i begge birollekategoriene og med Spike Lee endelig på plass i Oscar-sammenheng.

Les også: – USA er bygd på folkemord og slaveri

Regina King fikk kveldens første pris for Beste kvinnelige birolle, og hyllet forfatteren og aktivisten James Baldwin som en av vår tids største kunstnere i en god og Oscar-verdig tale. Baldwin skrev boken «If Beale Street Could Talk», som Barry Jenkins har basert sin film på, og var også selv gjenstand for en av de siste årenes sterkeste dokumentarfilmer, «I’m Not Your Negro». Og Mahershala Ali fikk tilsvarende pris i den mannlige kategorien og hyllet medspiller Viggo Mortensen for samarnbeidet. Det stoppet ikke der. Ruth Carters kostyme-Oscar for «Black Panther» ble bejublet av salen som skulle det vært beste film, mens den første afroamerikanske noensinne nominert i kategorien produksjonsdesign, Hannah Beachler, holdt en tårevåt tale da hun fikk prisen for samme film. Produsenten av «Free Solo», Elizabeth Chai Vasarhelyi, takket National Geographic for å hyre kvinner og fargede tidlig i showet, som en påminnelse om at Oscar er i ferd med å speile en ny framtid hva gjelder produksjon, distribusjon og tenkning rundt mangfold og likestilling innen internasjonal film.

Dette er årets Oscar-vinnere

Beste film: «Green Book» 
Beste regi: Alfonso Cuaron for «Roma»
Beste kvinnelige skuespiller: Olivia Colman for «The Favourite»
Beste mannlige skuespiller: Rami Malek for  «Bohemian Rhapsody»
Beste kvinnelige birolle: Regina King for «If Beale Street Could Talk»
Beste mannlige birolle: Mahershala Ali for «Green Book»
Beste fremmedspråklige film: «Roma»
Beste animasjonsfilm: «Spider-Man: Into The Spider Verse»
Beste dokumentar: Free Solo
Beste foto: Alfonso Cuaron for «Roma»
Beste adapterte manus: «BlackKklansman»
Beste originalskrevne manus: «Green Book»
Beste klipp: «Bohemian Rhapsody»
Beste originalmusikk: «Black Panther»
Beste sang: «Shallow» - Lady Gaga m.fl.
Beste hår og make-up: «Vice»
Beste kostyme: «Black Panther»
Beste produksjonsdesign: «Black Panther»
Beste visuelle effekter: «First Man»
Sound Editing: «Bohemian Rhapsody»
Sound Mixing: «Bohemian Rhapsody»
Beste korte dokumentar: «Period. End Of Sentence»
Beste kortfilm: «Skin»
Beste animerte kortfilm: «BAO»

Mer fra Dagsavisen