Kultur

Et latterlig kulturprosjekt

Kulturlivet deles ofte opp i høyt og lavt, og aldri skal de to forenes. Kanskje bare på Pernille Sørensens nye forestilling på Latter, som enkelt og greit heter «Kultur».

5

HUMORSHOW

«Kultur»

Av og med: Pernille Sørensen

Regi: Are Kalvø

Latter

Mens vi venter på at en ny sesong av «Nytt på nytt» begynner neste uke sender NRK denne fredagen et program med militærmusikk. Kulturen er ikke lett å bli klok på dere, enda mindre hvem som liker hva i vår forvirrede tid.

Pernille Sørensen er tilbake på Latter, der hennes første soloshow hadde premiere for åtte år siden. Siden den gangen har hun blitt tatt av film og TV, med en viss suksess kan man vel si, og ble kåret til årets aller morsomste under Komiprisen i 2016. Alt dette har hun vært med på, til tross for at hun ifølge pressemeldingen fortsatt er ung og vakker. Vi skjønner ikke alltid hvor alvoret slutter og ironien begynner nå for tida.

Les også: Anmeldelse: Skrale greier fra Minaj (DA+)

Forestillingen heter altså «Kultur», og handler om kultur i alle slags former. Og ukultur. Det utvidede kulturbegrepet.  Og hva det nå heter. Og først og fremst det evige gapet mellom høy og lav, det som mange mener er en viktigere kilde til forskjeller i samfunnet enn selve økonomien som får alt til å gå rundt. Men hvor grensen går mellom det genuint høyverdige og det banalt jålete, mellom kunstig og naturlig, det blir sentralt poenger som det bare er å godte seg over i 75 gode minutter på Latter.

Pernille Sørensen definerer sitt eget ståsted med en gang. Stand up-kulturen står så lavt nede som det går an å komme i denne rangordningen – kanskje med unntak av strippeshow og hundekamper.  Vi merker imidlertid fort det samme som hun antyder selv – at hun har fått en god oppdragelse der ute i Bærum, og at det sitter litt langt inne å komme med de mest vulgære folkelige vitsene. Dette er stand up som har foretatt en kulturell klassereise. Jeg merker jeg sitter og koser meg med de samme fordommene som komikeren dyrker for alt de er verdt. Det gir en god følelse. Men da har jeg vel gått i den kulturelle fella selv. Dette til ettertanke. Jeg merker godt at jeg blir kulturell bedreviter selv, når hun hevder at ingen menn har dradd damer med å spille tamburin. Pernille Sørensen er nok 20 år for ung til å huske Davy Jones i The Monkees.

«Kultur» handler om gapet mellom opera og Kygo. Mellom influencere og feminister. Mellom å forveksle ordene bakdel og ulempe.  Det er intelligent, raffinert humor, med et godt engasjement, men vi merker at komikeren først begynner å gå seg infamt varm når det er bloggerne får unngjelde.

Les også: Anmeldelse: Søtt og sterkt fra Ariana Grande (DA+)

Dagsaktuell satire, som i «Nytt på nytt», er det mindre av. Dette showet kommer på et tidspunkt der store deler av den norske offentligheten er for latterlig til å bli trodd. Sørensen skal jo også holde på en stund der nede på Aker Brygge, og vi skjønner jo at noen vitser om Per Sandberg som hadde blitt skrevet for et par uker siden, fort hadde blitt innhentet av selve virkeligheten. Nå er Sandberg bare så vidt nevnt. Men den beste punchlinja, uten å avsløre poenget, det er «Børge Brende, han gjorde det». Bare gled dere.

For å snobbe opp forestillingen avslutter Pernille Sørensen kvelden med et nummer der hun spiller Bach på piano. Riktignok  i blinde, med klype på nesa og crocks på føttene, før vi får en overdådig audiovisuell presentasjon der noen av de fremste norske kulturpersonlighetene, og Lothepus, viser fram uventede sider av seg selv. Bortsett fra Lothepus.

Forestillingen er regissert av Are Kalvø, som også har bidradd på tekstsiden, sammen med Bård Tufte Johansen og flere andre. Det er en forestilling som kan anbefales til alle. Kanskje ikke til Erik og Kriss, men altså alle dere andre som i alle fall har kulturell ballast nok til å lese anmeldelser som denne. Snobbete, jeg?

Les også: Her er teaterhøsten i Oslo (DA+)

Mer fra Dagsavisen