Kultur

«Ren poesi» skaper strid

Etter at Ellen Wisløff skapte tidenes poesi-bestselger med «Ren poesi», fortsatte forlaget «Ren»-utgivelsene uten henne. Nå går suksessredaktøren hardt ut mot Cappelen Damm. Flere forfattere reagerer.

1 av 3

– Jeg har vært ganske lei meg for alt dette, sier Ellen Wisløff til Dagsavisen. I 2015 var hun redaktør for diktantologien «Ren poesi», basert på Wisløffs Instagram-konto ved samme navn, på forlaget Cappelen Damm. Boka ble en storsuksess med over 40.000 solgte. @renpoesi var opprinnelig en Instagram-konto Ellen Wisløff opprettet i 2014 for å spre dikt i sosiale medier. På under ett år fikk hun 35.000 følgere. Nå har Ren poesi nærmere 100.000 følgere.

– Cappelen Damm ba meg lage en best of-antologi fra kontoen. Det syntes jeg var stas, forteller Wisløff.

I 2016 avsluttet hun samarbeidet med Cappelen Damm, og ga ut «Ren poesi 2» på forlaget til Aller-konsernet, der hun jobbet som redaktør i KK. Samtidig fortsatte Cappelen Damm å gi ut «Ren»-antologier etter samme mal, med forskjellige redaktører. Flere av forfatterne som er med i antologiene har reagert på dette.

Wisløff har gjentatte ganger vært i kontakt med Cappelen Damm, og bedt dem slutte å bruke «Ren poesi» i markedsføringen av sine antologier. Wisløff har nå søkt hjelp til å vurdere om Cappelen Damm opptrer i strid med markedsføringsloven.

Gjennom 2016 og 2017 kom Cappelen Damm med antologiene «Ren snø», «Ren sommer» og «Ren jul»: «Oppfølgeren til salgssuksessene «Ren poesi», «Ren snø» og «Ren sommer» som til sammen er trykket i 51 000 eksemplarer», het det i Cappelen Damms presentasjon av «Ren jul». I år kom Cappelen Damm med den femte i rekken av «Ren»-antologier, «Ren trøst».

Les også: Insta-dikt ble boksuksess

Likt

– Overfor meg har ledelsen i Cappelen Damm gjentatt at serien absolutt ikke er en oppfølger. Men i utseende, format og navn er det jo ganske likt. Det er underlig at de fortsetter å nevne «Ren poesi» sammen med sine egne «uavhengige» utgivelser – og at de skriver «suksessen fortsetter». Jeg synes det er rart at det er innafor å lage noe så likt, i hvert fall kan det ikke være god forlagsskikk, sier Ellen Wisløff.

«Skitten poesi»

Wisløff sluttet i Aller-konsernet i 2017, og har nå gitt ut antologiene «Mer ren poesi» og «Skitten poesi» på Aschehoug.

– Det kjipe for meg er at det virker som jeg dundrer ut mengder med koselige antologier til trøst og glede. Cappelen Damm har faktisk gitt ut flere av disse antologiene enn jeg selv har nå. Det vanner ut min merkevare. Folk blir overrasket når de hører at det ikke er jeg som står bak, sier Wisløff.

Dagsavisen skrev sist uke om tidligere Cappelen Damm-redaktør Dan Andersen, som nå har gitt ut boka «Brev til ledelsen», med skarp kritikk av sitt tidligere forlag. Her skriver han blant annet: «Jeg slutta i jobben fordi Instagram-kjendiser fikk lage antologier over norsk lyrikk». Det har fått Wisløff til å reagere, og hun går nå offentlig ut med sin kritikk av Cappelen Damm.

– Til og med Cappelen Damms egne ansatte- som Dan Andersen og markedsavdelingen – tror visst disse bøkene er fortsettelsen på «Ren poesi» og laget av meg, sier Ellen Wisløff.

– Eliten vet hvor de finner sin poesi. Jeg vet at både poetene, etterkommerne og følgerne setter stor pris på «Ren poesi»-kontoen. Dette er et sted hvor diktene når et stort og engasjert publikum. De fleste av mine følgere er under 35 år, sier Wisløff, som i høst lagde poesiserien «Ordet fanger» for NRK P2.

– Dårlig gjort

– Jeg har fått spørsmål om å være med i flere av de andre antologiene på Cappelen Damm, men jeg har sagt nei, sier Trygve Skaug, populær poet og artist, som hadde flere dikt med i Ellen Wisløffs opprinnelige «Ren poesi»-antologi.

– Det er dårlig gjort å ta Ellen Wisløffs konsept på den måten Cappelen Damm gjorde, og bygge videre på noe som var så knyttet til henne som person. Det har jeg sagt fra om til redaktørene for «Ren sommer» og «Ren jul», sier Trygve Skaug.
Den Spellemann-nominerte artisten og forfatteren har de siste årene blitt populær med sine Instagram-dikt, og hans tre diktsamlinger inkludert «50 kubikk hjerte» (2015) er blitt bestselgere. Han forklarer suksessen blant annet med deling i sosiale medier, inkludert Ellen Wisløffs Ren poesi-konto.

– Jeg har merket stor effekt av arbeidet Ellen har gjort, sier Skaug.

– «Ren poesi» er hennes hjertebarn. Jeg skjønner godt at hun er lei seg. Det selger tydeligvis å kalle ting «Ren» akkurat nå. Men jeg ville ikke gitt ut «Ren samvittighet» om jeg var Cappelen Damm. For det kan de ikke ha, mener Skaug.
Bragepris-belønte Ruth Lillegraven var med i den opprinnelige «Ren poesi», og har også vært med i Cappelens «Ren»-antologier etter dette. Nå reagerer hun likevel på hvordan Cappelen Damm har fortsatt «Ren»-utgivelsene:

– Jeg pleier si ja til alle forespørsler om å være med i antologier, så da redaktøren for «Ren snø» spurte meg om å være med, takket jeg ja. Jeg sa ja også til de påfølgende «Ren»-bøkene. Men «Ren»-konseptene er jo helt klart Ellen Wisløffs merkevare. Så sett i ettertid burde jeg kanskje sagt nei til disse bøkene. Det er rart at Cappelen Damm føler de kan gjøre dette, sier Ruth Lillegraven.

– Jeg vil berømme Ellen Wisløffs innsats for å åpne dørene til norsk lyrikk for nye lesere. Hun er ikke en Instagram-kjendis som legger ut bilder av heimen og trening eller andre greier, hun driver bare med dikt - og har klart å få 100.000 følgere gjennom det. Noen er sikkert skeptiske, men blant mange norske poeter er hun høyt verdsatt, sier Lillegraven.

Cappelen beklager

Direktør for skjønnlitteratur Trine Kjær i Cappelen Damm beklager nå hvordan forlaget har behandlet «Ren»-utgivelsene.

– Vi har vært i kontakt med Ellen Wisløff flere ganger og vært tydelige på at selv om Wisløff var redaktør for boka «Ren poesi», betyr ikke dette at andre antologier med ordet «ren» i tittelen ikke kan utgis med andre redaktører. Samtidig har vi, senest for noen dager siden, beklaget at det ikke har blitt oppfattet av alle hos oss at «Ren poesi» ikke er en del av det senere seriekonseptet. De stedene «Ren poesi» har blitt satt i sammenheng med andre tematiske diktantologier er dette gjort i beste mening – men her er det altså skjedd en glipp fra forlagets side i forhold til hva vi ble enige om. Det retter vi umiddelbart opp, skriver Tine Kjær i epost til Dagsavisen. Cappelen Damm er også blitt forelagt uttalelsene fra forfatterne Trygve Skaug og Ruth Lillegraven.

Tine Kjær understreker:

– Vi er veldig glade for å ha hatt Ellen Wisløff som redaktør på antologien «Ren poesi». Da vi ble enige om å avslutte samarbeidet, trengte vi andre redaktører til nye dikt- og korttekstbøker sortert etter tema. Redaktører er viktige, både for antologier og andre bøker, men det er sjelden bokprosjekter blir avviklet fordi det kommer nye redaktører til.

Les også: Refser Norges største forlag

Svaret fra Cappelen Damm i sin helhet, fra direktør for norsk skjønnlitteratur Tine Kjær:

– Vi har vært i kontakt med Ellen Wisløff flere ganger og vært tydelige på at selv om Wisløff var redaktør for boka «Ren poesi», betyr ikke dette at andre antologier med ordet «ren» i tittelen ikke kan utgis med andre redaktører. Samtidig har vi, senest for noen dager siden, beklaget at det ikke har blitt oppfattet av alle hos oss at «Ren poesi» ikke er en del av det senere seriekonseptet. De stedene «Ren poesi» har blitt satt i sammenheng med andre tematiske diktantologier er dette gjort i beste mening – men her er det altså skjedd en glipp fra forlagets side i forhold til hva vi ble enige om. Det retter vi umiddelbart opp.

– Hva er bakgrunnen for at CappelenDamm fortsatte å gi ut «Ren»-antologier uten Ellen Wisløff som redaktør?

Vi er veldig glade for å ha hatt Ellen Wisløff som redaktør på antologien «Ren poesi». Da vi ble enige om å avslutte samarbeidet, trengte vi andre redaktører til nye dikt- og korttekstbøker sortert etter tema. Redaktører er viktige, både for antologier og andre bøker, men det er sjelden bokprosjekter blir avviklet fordi det kommer nye redaktører til.

– Siden Cappelen Damm initierte «Ren poesi» som bokprosjekt, anser dere at «Ren»-konseptet i bokform tilhører CappelenDamm? 

Vi har ikke planer om en uendelig rekke av antologier med ordet «ren» i tittelen, men har vurdert det dithen at denne type tematiske antologier treffer bredt og er med på å tilgjengeliggjøre poesi og korttekster også for et publikum som ikke tilhører de altfor få som kjøper eller låner tradisjonelle diktsamlinger. Tidligere hadde for eksempel Lyrikklubben i De norske bokklubbene denne formidlerrollen. At diktantologier i papirformat blir lest i vår digitale tid er veldig gledelig.

– Hva synes du om at Ellen Wisløff gir ut «Ren poesi»-titler på et konkurrerende forlag parallellt med Cappelen Damms utgivelser?

Vi heier på lyrikken og håper jo at både våre utgivelser og andre utgivelser innfor kortformatene kan bidra til å styrke denne litteraturens posisjon. Poesien trenger all den backing den kan få!»