Fra Instagram-kontoen,renpoesi, som nå er blitt en bestselgende bok, der Ellen Wisløff deler dikt daglig.

Insta-dikt ble til boksuksess

– Jeg hadde aldri trodd dette skulle bli så stort, sier Ellen Wisløff. Med å legge ut moderne poesi på Instagram har hun skapt en av årets boksuksesser.

Da Ellen Wisløff startet Instagram-kontoen @renpoesi for å dele dikt hun likte, inviterte hun med 10-15 venninner så hun skulle ha noen følgere i det hele tatt.

Halvannet år etter er det over 35.000 som følger @renpoesi på Instagram. Her legger hun daglig ut dikt hun liker fra nyere norsk lyrikk. I oktober kom boka «Ren poesi», som er blitt en av årets bestselgere, og ligget på topp 10-listene til bokhandlerne før jul.

– Flere har sagt at de liker diktene enda bedre i bokform, smiler Ellen Wisløff.

– Så nå har jeg tatt tilbake diktene dit vi er vant til å ha dem, i bokform. Det uvanlige var jo at jeg tok dem ut av bøkene og ut på Instagram, sier Wisløff.

– Instagram er så instant, så dikt egner seg godt der. Korte dikt får mange likes, fordi man får hele med seg på en gang.

Mellomfag på Hofmo

Wisløff har de siste årene jobbet i Kvinner & Klær, som utgavesjef og fra i vår redaktør for bladet. Bak seg har hun studier i litteraturvitenskap, inkludert mellomfagsoppgave om lyrikeren Gunvor Hofmo, før journalistikken tok over for hovedfaget. «Ren poesi» startet hun som et pusterom i hverdagen, og en inspirasjon til å lese mer dikt selv.

– Jeg har alltid vært glad i dikt. Jeg vokste opp i en familie der både mor, farmor og mormor lett dro noen dikt utenat, når anledningen passet, forteller Wisløff.

– Så opplevde jeg at jeg var i en klassisk tidsklemme-fase, med to små barn, da jeg ikke hadde så god tid til å lese bøker. Dermed leste jeg mer dikt. Da jeg begynte å legge ut dikt på min private Instagram-konto, og mange likte det. Jeg fant ingen norske Instagram-konto som formidlet dikt, så jeg startet «Ren poesi», og fikk raskt veldig bra respons, sier Wisløff.

Også skitten poesi

– Navnet «Ren poesi» tok jeg fordi det er et uttrykk vi bruker når noe er fint eller bra, og det er bare dikt på denne kontoen, ikke noe annet. Det betyr ikke at det bare er pene, koselige dikt der. Jeg har også registrert instagram-navnet @skittenpoesi, så får vi se hva jeg gjør med det.

Gjennom Instagram har diktene hun formidler nådd et nytt og bredt publikum, i alle aldre, forteller hun:

– Jeg ser også at det er mye unge folk, mellom 20 og 40. Så kan jeg plutselig få 25 følgere på en gang som jeg ser er ungdommer, da har de hatt norsktime og læreren har sagt «Ok, i dag skal vi lære om dikt, ta fram mobilene alle sammen og begynn å følge «Ren poesi». Det er artig å se, sier Wisløff.

Mette Marit

I desember har Wisløff hatt julekalender på @renpoesi, der kjente lyrikkelskere har delt dikt de liker, fra kronprinsesse Mette Marit til Karpe Diem-Chirag og Ingrid Olava.

– Jeg har spurt folk jeg tenker har et forhold til tekst om å dele dikt de liker, og responsen har vært kjempepositiv.

«Ren poesi»-antologien inneholder 108 dikt fra 69 ulike poeter, både moderne klassikere som Vesaas og Hagerup, og nye poeter som Synne Lea og Ruth Lillegraven, samt dikt fra ferske stemmer som har sendt inn dikt til Wisløff via Instagram-kontoen.

– Jeg får veldig mange mailer og henvendelser fra folk som deler dikt de liker, eller sender inn dikt de har skrevet selv. Mange av disse tekstene er kjempefine, jeg har tatt med endel av dem i boka også. Men det er jeg som er redaktør, det er viktig for meg, det er jeg som velger ut, sier Wisløff, som samtidig har holdt en lav profil som redaktør for Instagram-kontoeni.

– Det er ikke noe jeg har gjort for å markedsføre meg selv. Jeg ville ikke at det skulle knyttes forventninger eller fordommer til «Ren poesi» på grunn av meg. Og jeg ville at det skulle være lav terskel for å følge «Ren poesi», at det ikke skulle føles som man måtte prestere noe. Jeg ikke påberoper meg noen spesiell ekspertise på poesi. Jeg bare liker å lese dikt, og brenner for å å dele dem med andre.

– Dessverre har nok mange fortsatt inntrykk av dikt som noe smalt og vanskelig. Det tror jeg skolen har noe av ansvaret for, iallfall for min generasjon. Alt du føler, alt du erkjenner, alt det umiddelbare ved diktet, forsvinner når du sitter halv to på natta og strever med et dikt, fordi du må levere diktanalyse neste skoledag. Det er vel ingen dikter noensinne som har ønsket det for diktet sitt. Jeg tror dikt kan være for alle.