Kultur

Pia Myrvold sikter mot solen

Det er ikke lett å bli profet i eget land. Men nå ser det ut til at Pia Myrvold endelig får den kunstneriske anerkjennelsen hun har lengtet etter. I morgen skal hun delta på Kulturdepartementets konferanse om ny kulturpolitikk.

Bilde 1 av 2

SANDNES (Dagsavisen): Kunstens veier er uransakelige, sies det. Men i Pia Myrvolds tilfelle har «ransakelsene» vært så mange at hun tidlig flyktet fra sin barndoms by Stavanger. Fra den nye hjembyen Paris sprer hun sin kunst til verdens metropoler: Beijing, Berlin, Los Angeles, Miami, New York, Oslo, Qatar, Shanghai, Toronto og Venezia – listen er i ferd med å bli så lang at det eneste fornuftige er å ta dem i alfabetisk rekkefølge. Nå kan hun føye Sandnes til listen, der utstillingen «Art Avatar 2» åpnet sist torsdag. Og kanskje vil vi få se en stor utstilling med henne i Stavanger innen overskuelig fremtid? Det er et åpent spørsmål, men direktørene ved både kunstmuseet og kunsthallen har vært og sett utstillingen på Vitenfabrikken.

Er det én ting Pia Myrvold er blitt flink til, så er det å holde orden på kompliserte oppdrag og koordinere andre: – En av mine styrker er å få andre til å jobbe sammen og se ideer som kan løse fastlåste situasjoner. Jeg jobber med noen av verdens beste programmerere, både Yann og Eric (henholdsvis Minh og Wenger, ledende franske kunstnere og dataprogrammerere, red. merk.) er trollmenn foran datamaskinen. De liker å jobbe med meg fordi jeg har ideer de ikke er i nærheten av. Da Eric stod fast forleden dag fikk jeg ham til å ta noen skritt tilbake og se problemet fra en ny synsvinkel. Det løste floken, sier Pia Myrvold.

Les også: Pia ble invitert av New York Times

Pia Myrvold er raus med anerkjennelse til dem som fortjener det. Hun er heller ikke redd for å si ifra når hun møter det hun opplever som smålige og provinsielle holdninger. Det har ført til konflikter, og hun har ikke mange venner i det norske kunstmiljøet. Fra det norske stipendsystemet har hun bare fått knapper og glansbilder. Undertegnede har kjent kunstneren siden midten av 80-tallet, og den internasjonale oppmerksomheten har gjort noe med henne. Jeg tør si at det nå er en mildere Pia Myrvold (født 1960) som sitter på den andre siden av bordet. Hun har tatt en pause fra monteringsarbeidet på Vitenfabrikken for en kort tids nytelse («de er sinnssykt bra») på en sushirestaurant rett i nærheten.

Den internasjonale suksessen tok virkelig av med utstillingen i Centre Pompidou høsten 2014. I løpet av noen måneder ble den sett av 8000 besøkende, til tros for at den ble vist i et bortgjemt kjellerlokale og knapt nok ble markedsført. Det er den samme utstillingen hun nå viser i Vitenfabrikken. Men dette er versjon 2, og tilpasningen til et mindre og annerledes lokale er gjort med stor oppfinnsomhet. Men viktigst av alt, Pia Myrvold har brukt tiden til å videreutvikle teknikken og det visuelle uttrykket. Som kritiker ville jeg sagt at utstillingens visuelle univers er vesentlig mye bedre nå enn i Centre Pompidou.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Pia Myrvolds ros til Yann Minh og Eric Wenger er høyst fortjent. Hun krediterer dem på forsiden av utstillingens program, og deres innsats er uvurderlig. De er også involvert i utviklingen av «Wands»-skulpturene (som hun viste på Atelier Nord ANX i Oslo), en form for interaktive installasjoner der publikums bevegelser påvirker hvordan skulpturene oppfører seg. Pia Myrvold utviklet interaktive, sensorstyrte klær på 90-tallet og var tidlig ute med å gi publikum muligheten til å være medkreatører i sin internettportal rundt årtusenskiftet. Hun gjør samspillet med teknikken til et spørsmål om menneskelig påvirkning og samhandling. Så har hun da også vært en hybrid spydspiss for et kunstnerisk grensesnitt mot ny teknologi, og har helt siden starten tidlig på 80-tallet utforsket nye muligheter, materialer og teknologier. I «Art Avatar 2» kan publikum selv sette sammen sine avatarer fra Myrvolds palett, for så å møte dem i en sensorstyrt projeksjon der du samhandler – eller danser med kunsten.

En følge av Pompidou-utstillingen var at Pia Myrvold i fjor ble invitert som en av hovedforedragsholderne på New York Times’ kunstkongress i Doha i Qatar. På Qatar Museum presenterte hun både historien og fremtidsvyene. Begeistringen var etter sigende stor, og resultatet er at hun i disse dager jobber mot forprosjektet for en stor skulpturgruppe for Sheikha Al Mayassa bint Hamad bin Khalifa Al-Thani. Hun har bygget opp en stor kunstsamling på kort tid, og regnes som en av de viktigste aktørene i det globale kunstlivet.

– «Sun Trumpets» er en skulpturgruppe som snur seg etter solen. Det blir solcellepaneler i trompetene, og det hele blir som et økosystem der installasjonen høster og avgir energi. Blir bestillingen en realitet vil det få store ringvirkninger for Stavanger-distriktet. Jeg har utviklet teknologien i samarbeid med de beste ingeniørene på Jæren. Det er det jeg skal snakke om på Kulturdepartementets konferanse på onsdag, hvordan kunst kan stimulere økonomisk inntjening, innovasjon og kreativitet i et lokalsamfunn. Får jeg oppdraget i Doha vil halvparten av kostnaden på 60 millioner kroner gå til industrien på Jæren. Det er kultur- og næringspolitikk i praksis, avslutter Pia Myrvold.