Kultur

1 av 3 unge strømmer ulovlig

En fersk medieundersøkelse viser at hver tredje ungdom mellom 14 og 25 år bruker ulovlige strømmetjenester. Men de kan være villige til å betale for filmer før de kommer på DVD.

Bilde 1 av 2

Det er Deloittes årlige medieundersøkelse som bringer disse tallene, som blir gjenstand for diskusjon under et frokostmøte for mediebransjen i morgen.

2.166 nordmenn har svart på undersøkelsen som kartlegger et bredt spekter av medievaner. Alt i alt viser undersøkelsen at betalingsviljen på nett og for strømming av filmer er relativt lav.

Særlig synes dette hos aldersgruppen fra 14 til 25 år, der hver tredje innrømmer å bruke ulovlige strømmetjenester for å se TV eller film.

LES OGSÅ: Pirate Bay blir blokkert. Skal vi le eller gråte?

Vil ikke ha reklame

Blant folk mellom 14 og 75 år innrømmer hver sjuende person at den bruker ulovlige strømmetjenester. For gruppen 14–25 år er tallene 1 av 3.

Reklame er heller ikke ungdommen glad i. På spørsmål om mediebransjens nye hodepine, Adblock, som fjerner all reklame på nettaviser når man installerer det, så svarer 53 prosent av ungdommen at de bruker tjenesten.

Flere, også i andre aldersgrupper, svarer at de som oftest spoler forbi reklame på TV.

LES OGSÅ: Artister taper store penger

Betale før lansering

Deloitte skriver i medierapporten at funnene viser at både medie- og filmbransjen må finne måter å forsøke å finne nye måter for få brukerne til å betale.

Såkalt pre-lansering på DVD-er presenteres som en mulighet for filmbransjen, og her svarer 35 prosent av gruppen mellom 14 og 25 år at de er villige til å betale mellom 49 og 99 kroner for å få tilgang til en film to uker før den utgis på DVD.

– Når det er relevant nok, så er betalingsviljen der. For penger har de, sier førsteamanuensis Erik Wilberg, ved Handelshøyskolen BI. Han gjennomfører hvert år en uformell undersøkelse blant sine elever rundt betalingsviljen for musikkstrømmetjenester.

– Forrige gang svarte 75 prosent at de betaler for musikkstrømming. Det viser at de betaler så lenge produktet er tilpasset deres bruksmønster. Det er ikke bruksmønsteret det er noe galt med når film- og mediebransjen sliter med liten betalingsvilje. Det er produktet de må tilpasse, sier han.

Wilberg mener betalingsviljen for musikkstrømmetjenester viser at det er mulig å få til bærekraftige digitale distribusjonsmodeller.

– Følg kunden der den er. Hvis man priser produktene ordentlig, og tilbyr en lettvint tjeneste for forbrukerne, så vil piratvirksomheten falle. En underverden vil alltid være der, men den blir mindre relevant for de fleste når de har andre alternativer, sier Wilberg.

LES OGSÅ: Taylor Swift tvinger Apple i kne

Må forby først

Direktør for Virke Produsentforeningen, Torbjørn Urfjell, mener pre-lansering kan være et element i en løsning for filmbransjen.

– Folk vil ikke være kjeltringer. Men de er det fordi de ikke hindres. Derfor må vi stoppe muligheten for å være kjeltring, sier han.

For et par uker siden kom kjennelsen fra Oslo tingrett, som ber norske nettleverandører om å stenge tilgangen til sju nettsteder som i hovedsak tilbyr ulovlig piratnedlasting og strømming. The Pirate Bay er ett av disse nettstedene, Popcorn Time er ikke det.

– Rettighetsalliansen (organisasjon med medlemmer fra ulike kunstfelter journ.anm.) skal ha honnør for at de har drevet fram resultatet, men det betyr at vi også må få stoppet andre som driver med dette. Det er helt avgjørende for å bygge opp gode betalingsløsninger, sier Urfjell.

Han mener at filmbransjen må sørge for at de tar rett grep i riktig rekkefølge.

– Det vil være mye lettere å få noen til å investere i betalingsløsninger når man er trygg for piratvirksomheten, sier han.

Følg Dagsavisen på Twitter og Facebook!

Musikkbransjen

Piratnedlasting var tidligere et stort problem for musikkbransjen. Flere har pekt på hvordan musikkbransjen har fått flere til å knytte seg til abonnementstjenester der man betaler for strømming av musikk, og at dette bør være en inspirasjon for musikkbransjen.

– Vi kan absolutt la oss inspirere, men det er ikke til å komme fra at musikere også legger ned mye gratisarbeid. Strømmetjenestene genererer ikke så mye penger ennå. I tillegg er ikke musikk og film helt sammenlignbart. Du kan få en musiker til å ta med seg gitaren sin i studio gratis, men i en filmproduksjon må du betale alle i produksjonen. Det er langt mer omfattende og dyrere. Nettopp derfor er det så viktig at grepene nå tas i riktig rekkefølge, sier Urfjell.

LES OGSÅ: HBO Nordic advarer Widvey

Mer fra Dagsavisen