Kultur

Advarer mot spons-nekt

Konkurrentene vil at NRK ikke skal kunne bruke sponsorplakater, men NRK advarer mot å forby dette.

I disse dager går debatten rundt NRK tungt mens regjeringen jobber med en ny stortingsmelding om NRK. Blant det kulturminister Thorhild Widvey (H) må ta stilling til er NRKs kommersielle virksomhet, som for eksempel salg av sponsorplakater før kultur- og idrettsarrangementer.

Går nedover

Ifølge et dokument som NRK har sendt til Kulturdepartementet har NRKs inntekter fra sponsorplakater har gått ned fra 52 millioner kroner i 2007 til 31 millioner kroner i 2014. De totale kommersielle inntektene har også gått ned fra 82 millioner kroner til 44 millioner. NRK skriver at de er den allmennkringkasteren i Europa som har lavest andel kommersielle inntekter.

Likevel advarer NRK mot å gjøre det ulovlig for dem å selge sponsorplakater:

«Konsekvenser av å forby spons kan være at bredden i NRKs dekning innenfor sport og kultur svekkes», skriver NRK til departementet. Sponsorplakatene spiller en rolle som delfinansør i evenementer som Finnmarksløpet, Birkebeinerrittet, Spellemannsprisen, Melodi Grand Prix og Nobelkonserten, skriver NRK.

Mer restriktive

– På et overordnet nivå utgjør ikke sponsorplakatene en stor del av NRKs inntekter. Primært så gir dette oss en fleksibilitet og kortere beslutningsprosesser, sier mediedirektør i NRK, Øyvind Lund til Dagsavisen. At de kommersielle inntektene til NRK har gått ned de siste årene har flere forklaringer.

– Det vil variere fra år til år hvor høye inntektene er. I 2010 var det for eksempel et OL, noe som trekker inntektene for sponsorplakater noe opp. Men det har vært en nedgang i kommersielle inntekter de siste årene, og vi har blitt mer restriktive i bruken av sponsorplakater, spesielt i sendinger som går prime time, sier Lund. Han regner med at politikerne vil fatte en god beslutning basert på det faktagrunnlaget som foreligger.

Forbud

Men det er mange som vil NRK-sponsingen til livs.

– Jeg synes det blir helt feil når vi har en lisensordning som lar NRK selge sponsorplakater foran sine sportssendinger. Da tar de fra markedet som de kommersielle kanalene kjemper om. NRK har så store inntekter at de fint kan lage TV og radio uten sponsorinntekter, sa fylkesleder i Frp Sogn og Fjordane, Frank Willy Djuvik til Dagbladet i fjor.

Også TV 2 og VG har gjennom høringssvarene sine uttrykt at NRK bør være en rendyrket ikke-kommersiell kringkaster. Det er i konflikt med dagens bruk av sponsorplakater, mener de.

«Vår oppfatning er at NRK ikke skal ha kommersielle inntekter på sine redaksjonelle sendeflater i det hele tatt,» skriver VG i sitt høringssvar. De åpner imidlertid opp for at det kan gjøres unntak ved for eksempel OL eller fotball-VM dersom det kreves bruk av sponsorplakater for å få rettigheter. TV 2 skriver i sitt svar at de mener et rendyrket ikke-kommersielt NRK vil bidra til å styrke kanalens omdømme samt styrke oppslutningen om NRK-lisensen.

Mer fra Dagsavisen