Kultur

Røde tall for Red – legges ned

Etter år med mange nyetableringer og en blomstrende flora av norske kvinnemagasiner er nå avblomstringen i gang. I går ble det klart at Hachette Filipacchi-forlagets satsing på Red er over etter bare et drøyt år.

– Løssalget har ligget under 10.000 eksemplarer og det er langt under det som har vært eiernes forventninger sier forlagssjef Signy Fardal til Kampanje.

Hun mener forklaringen ligger i at deres produkt har hatt betydelig mindre distribusjon enn konkurrentene.

Fardal peker på konkurrent Hjemmet Mortensens parallelle lansering av bladet Kamille. Et trekk som kjennetegner bladforlagenes evige sjakkspill. Utgivelsene motiveres gjerne som strategiske mottrekk til konkurrentene.

– Vi lanserte Red omtrent samtidig med at Hjemmet Mortensen lanserte Kamille. Selv om det er ulike produkter henvender de seg omtrent til de samme leserne. Hjemmet Mortensen satset på en massiv reklamekampanje blant annet på TV og vi som forlag både i Norge og internasjonalt har en annen markedsføringsstrategi. Da blir det vanskelig sier Fardal.

Administrerende direktør Nils Røang i mediebyrået Red Media regner med at flere utgivelser vil følge med ned i sluket med Red.

– En avskalling kommer og flere vil bli lagt ned. Nedturen vil komme den dagen renten går opp og husholdningene opplever utfordringer på egen økonomi sier han.

Mer fra Dagsavisen