Kultur

Aksjonister«blindet»lysreklametårn

I tillegg krever aksjonistene at politikerne griper inn og stanser det demener er en ekstrem reklamepraksis misbruk av kommunal grunn og forsøplingav hele bomiljøer.

– Plager beboere

– De ruvende lysreklametårnene lyser kraftig og flere av dem er satt opp iboligområder til sterk sjenanse for beboerne. Det verste er at HafslundEnergi har fått til den massive reklameordningen uten at verken bystyreeller byråd har fått saken til behandling. Her har Plan- og bygningsetatengitt sitt samtykke uten å la saken gå til politisk vurdering og behandlingsier Håkon Wium Lie som er initiativtaker bak underskriftskampanjen «Nei tillysreklametårn i Oslo».

– Fremmer krav

Lysreklametårnene er satt opp til erstatning for de gamlenedstigningstårnene som er brukt til inspeksjon av trafokiosker under bakkeni Oslo i 80 år. Hafslund Energi har inngått avtale med reklamebyråetJCDecaux om å finansiere og vedlikeholde de nye tårnene ved hjelp av salg avreklame. Aksjonen mot lysreklametårnene hadde i går samlet inn hele 1000underskrifter via nettsiden stans.no. Aksjonen hadde tydelig tilslutning fraforbipasserende mens Dagsavisen var på Grünerløkka i går kveld ogunderskriftene mot lysreklametårnene strømmet på.

– I tillegg til tilslutning på nett regner vi med å ha 300papirunderskrifter i løpet av kort tid. Det er kravet for å kunne benytteborgernes initiativrett overfor kommunen. Den vil vi bruke for å kreve sakenbehandlet i bystyret. Responsen er stor og det er godt å se at folkengasjerer seg sier Lie. Han mener det er betenkelig at Hafslund benyttersin rett til bruk av kommunal grunn for å generere reklameinntekter. Itillegg til å blinde to reklametårn malte aksjonistene et nedstigningstårnpå Grünerløkka i sin originale grønne farge for å markere den estetiske oghistoriske verdien de gamle tårnene har i lokalmiljøet.

40 tårn byttet ut

Hafslund Energi og reklamefirmaet JCDecaux skal bytte ut i alt 68 av degamle nedstigningstårnene med lysreklametårn. I midten av august ble 40byttet ut. I et opprop krever aksjonistene at bystyret ber byrådet sikre attillatelsene til Hafslund og JCDecaux trekkes tilbake og at tårnene fjernes.Aksjonistene krever også at følgende bestemmelser skal gjelde:

Reklametårnene skal ikke ha kunstig belysning verken fra innsiden ellerutsiden.

Bedrifter og organisasjoner basert i nabolaget skal vederlagsfrittdisponere halvparten av reklamearealet.

Det skal ikke vises noen form for budskap over normal ståhøyde.

Aksjonistene krever også at boligområder skal skånes i særlig grad vedframtidige søknader om utplassering av reklame i Oslo og at bystyret berbyantikvaren lage en plan for bevaring av alle historiske nedstigningstårn.

Byantikvaren har allerede uttalt at de gamle nedstigningstårnene har en storkulturhistorisk verdi.

Byutviklingsbyråd Grete Horntvedt har tidligere sagt at hun mener enkampanje mot lysreklametårnene har lite for seg før saken «Vakker by»behandles i bystyret. Det skal etter planen skje i dag.

Mer fra Dagsavisen