Kultur

– Ulovlig reklametårn-kontrakt

De fem meter høye reklametårnene som reklamebyrået JCDecaux skal plassere rundt om i Oslo sentrum får kritikk fra mange hold. Nå hevder direktør Jan Tore Endresen i Clear Channel den viktigste konkurrenten til JCDecaux at JCDecaux har fått kontrakten på ulovlig vis.

Det er nettleverandøren Hafslund som har inngått avtale med JCDecaux om at de gamle nedstigningstårnene skal byttes ut med nye reklamefinansierte tårn. Men Jan Tore Endresen hevder at kontrakten skulle vært satt ut på anbud slik at Clear Channel og andre reklamebyråer kunne vært med på å konkurrere om avtalen.

– Fordi Hafslund har monopol på å være nettleverandør innen sitt område er de underlagt samme regler som offentlige instanser. Da må slike kontrakter settes ut på anbud hevder Endresen.

Kommunens ansvar

Endresen mener at Oslo kommune burde ha stanset avtalen som det nå har blitt så mye kontrovers omkring.

– Dette er ikke en avtale som kommer det offentlige til gode. Dette er bare en måte for Hafslund som er et børsnotert aksjeselskap å tjene penger på det offentlige rommet og unngå sitt eget vedlikeholdsansvar sier Endresen.

Han påpeker at Oslo kommune er både regulerende myndighet grunneier og majoritetseier i Hafslund. Likevel har avtalen om de fem meter høye reklametårnene gått gjennom på alle tre nivåer.

– Det er vanskelig å tro at kommunen kan ha sovet så totalt på jobben. Kommunen må ha ønsket at dette skulle gå gjennom sier Endresen.

Bjørg Ven som er leder for Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) bekrefter at el-leverandører som driver på konsesjon fra det offentlige er omfattet av Lov om offentlige anskaffelser. Det innebærer at de må legge ut kontrakter på anbud på lik linje med offentlige instanser.

Da Endresen valgte å klage saken inn for KOFA ble den imidlertid avvist fordi KOFA ikke behandler saker som er mer enn seks måneder gamle.

Fri for plakater

Hafslund gjør en byttehandel med JCDecaux: Hafslund får nye nedstigningstårn mot at JCDecaux får retten til å sette opp reklame på tårnene. Informasjonssjef i Hafslund Nett Morten Schau avviser likevel at kontrakten skulle ha vært ute på anbud.

– Vi betrakter dette som en avtale som gir oss en inntekt en tjenestekonsesjon. Vi fikk et tilbud fra JCDecaux og det var ikke andre aktører inne i bildet da vi inngikk avtalen sier Schau.

Han forteller at utgiftene til vedlikehold av de eksisterende nedstigningstårnene er store.

– Vi har problemer med tagging og plakatklistring. Nå skal JCDecaux holde tårnene frie for tagging og plakater.

– Fri for plakater?

– Bortsett fra reklameplakatene så klart.

Mer fra Dagsavisen