Innenriks

Raskeste vei til sykehuset

FARLIG TIL FOTS: Over halvparten av fotgjengerne som blir skadd i trafikkulykker, får så store skader at de havner på sykehus. Langvarige sykmeldinger er også vanlig.

Natt til torsdag døde en 18-åring fra Hole etter å ha blitt påkjørt i en fotgjengerovergang på Sollihøgda tirsdag kveld. I går ettermiddag ble E16 stengt for rekonstruksjon av ulykken.

Denne tragiske hendelsen er dessverre ikke unik: Hvert år blir mellom 20 og 25 fotgjengere drept i trafikken, ifølge Trygg Trafikk. Rundt 85 blir hardt skadd, mens cirka 540 blir lettere skadd.

Havner på sykehus

Og går det galt når du er ute og går, har du svært høy risiko for å havne på sykehus. Det går fram av en fersk analyse av 803 fotgjengerskader If Skadeforsikring registrerte i perioden 2007-2013. Her er noen av funnene:

* 54,7 prosent av fotgjengerne som blir skadd, havner på sykehus.

* Blant bilister og andre trafikanter som blir skadd, er det bare 19,2 prosent som får så alvorlige skader at det er nødvendig med sykehusinnleggelse.

* 5,6 prosent av fotgjengerne som blir skadd, dør av skadene.

* For andre typer trafikanter, er det 1,6 prosent av de skadde som omkommer.

Samtidig erfarer politiet at fotgjengerne ofte blir svært små i ulykkene de er involvert i.

- Det er en tendens til at tyngre kjøretøy, slik som lastebiler, er involvert i mange av disse ulykkene, opplyser Knut Nysæter, leder av Trafikketterforskningsavsnittet i Oslo politidistrikt.

Bein- og hodeskader

I dagene og ukene som ligger foran oss, er det mange fotgjengere som vil bli del av denne statistikken. November og desember er de to farligste månedene for dem som beveger seg ut i trafikken til fots, ifølge Ifs analyse.

- Dette har helt klart med mørketiden å gjøre. De fleste av disse ulykkene skjer på ettermiddagen og om kvelden, sier Marit Krohg, rådgivende lege i If, og den som har analysert forsikringsselskapets mange fotgjengerskader.

* 43,7 prosent av dem som blir skadd, får skader i hofte, bein eller fot.

* 13,9 prosent får hodeskader.

* 12,1 prosent får skader i skulder, arm eller hånd.

- Bilen treffer gjerne i legg eller kne og resten av skadene får du når du faller i bakken, forklarer Krohg.

Mange av dem som får slike skader i nærmeste framtid, må belage seg på en lang rekonvalesens.

- Etter et beinbrudd som må opereres og gipses, er det i hvert fall en periode på seks til åtte uker hvor du er lite mobil. Ofte blir muskulaturen i beinet så svekket at man må trene seg opp igjen. Dermed kan det fort bli et par måneder vekk fra jobben, opplyser Krohg.

Eller fra skolen. For det er dem mellom 10 og 20 år, sammen med dem som er over 60 år, som er mest utsatt for å bli skadd.

- I disse aldersgruppene er det relativt sett flere fotgjengere enn bilister, påpeker Krohg.

Barn og eldre

Hun kunne gjerne ha tenkt seg lavere fartsgrenser for fotgjengernes del.

- Jeg tror det vil være fornuftig med fartsgrenser ned mot 30 kilometer i timen i alle tettbygde strøk hvor folk ferdes mye til fots, sier Krohg.

Men fotgjengerne kan også selv gjøre mye for å unngå panseret.

- Det gjelder å være oppmerksom, ikke gå med musikk i ørene og heller ikke snakke i mobilen eller sende tekstmeldinger. Må du snakke med noen, så stopp opp, oppfordrer Krohg.

Og så var det dette med refleks da, livredderen nordmenn hater å bruke. Nylig ble den nasjonale refleksdagen arrangert for niende gang. Likevel er det fortsatt bare 29 prosent av den voksne befolkningen som bruker refleks, ifølge Trygg Trafikk.

- Det å gå ut i høstmørket uten refleks er minst like risikabelt som å kjøre bil uten bilbelte, sier Krohg.

- Men refleksen er likevel ikke en heldekkende rustning. Som myk trafikant må du ta inn over deg at du uansett vil være den svake parten i et sammenstøt.

Så langt i år ligger antallet skadde fotgjengere i Oslo, på samme nivå som i fjor, opplyser Knut Nysæter i Oslo politi­distrikt.

De nyeste oversiktene, som omfatter årets sju første måneder, viser at politiet har registrert 85 skadde fotgjengere, mot 83 i samme periode i fjor.

- 56 av de vi har registrert i år, er blitt påkjørt når de har krysset kjørebanen i eller utenfor gangfelt. 29 er blitt skadd når de har gått langs kjørebanen eller i kjørebanen, forteller Nysæter.

- Hvorfor er tunge kjøretøy innblandet i mange av disse ulykkene?

- Det er mye trafikk i bybildet og det blir fort trangt, svarer Nysæter.

Han påpeker at «bilistene har størst ansvar» for egen atferd i trafikken.

- Men det betyr ikke at fotgjengerne har carte blanche. Også de må være årvåkne og ta hensyn når de ferdes i byen. Det blir litt dumt å ligge på Ullevål universitetssykehus og påstå at du har rettigheter.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen