Det internasjonale selskapet Uber er blitt verdsatt til 60 milliarder dollar, og er tilgjengelig i 67 land. Her er potensielle Uber-sjåfører i Hongkong på rekruttering. FOTO: TYRONE SIU / REUTERS/ NTB SCANPIX.

– Må omfavne delingsøkonomien

NHO har tatt Uber inn i varmen, for å få delingsselskapet inn i ordnede former. Også finansminister Siv Jensen kaller delingsselskapene inn til møte nå på nyåret.

– Vi må møte dette på en positiv og offensiv måte. Delingsøkonomien kommer, og det kan vi ikke lukke øynene for, sier finansminister Siv Jensen (Frp) til Dagsavisen.

Nå på nyåret vil hun invitere flere såkalte delingsselskaper til møte. Målet er å få innspill til hvordan myndighetene kan bidra til at dette er selskaper som blir en del av den ordinære økonomien.

– Vi må hindre at disse selskapene ufrivillig blir en del av den svarte økonomien. Jeg vil gjøre mitt for at dette blir en positiv del av norsk økonomi som bidrar til fellesskapet, understreker Jensen.

Det handler blant annet om å gjøre skjemaer for skatterapportering mer tilgjengelig for de nye aktørene.

– Jeg vil også ha tilbakemeldinger fra det norske folk om hvordan de opplever det å bruke Airbnb og Uber. Jeg vil høre de gode erfaringene og de dårlige erfaringene, sier Jensen.

LES OGSÅ: Ny økonomi redder klimaet

– Må omfavne

Finansministeren har allerede hatt møte med NHO-forening Abelia som organiserer en rekke av de nye delingsselskapene som Nabobil.no, Leieting, we Clean og Uber.

– Vi må omfavne innovasjonen disse selskapene bringer med seg, samtidig som det sikres at selskapene reguleres fornuftig når det gjelder skatt, forsikring og arbeidsrettigheter, sier Abelia-direktør Håkon Haugli.

Det er i alle parters interesse, også selskapene selv, understreker Haugli.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Vanskelig

I tyske byer som Frankfurt, Hamburg, Düsseldorf har Uber trukket seg tilbake, etter tyske reguleringene skapte juridisk trøbbel for selskapet, skriver New York Times.

Haugli tror det kan være vanskelig å vite hvilke regler som gjelder, spesielt innen skattesystemet.

– Hvordan skal utleier eller sjåfør rapportere inntekter, og hvordan skal de rapportere om volumet av tjenesten? Det siste gjelder ikke bare skattesystemet, men også til for eksempel SSB som samler statistikk for å synliggjøre verdiskapingen i disse selskapene, sier Abelia-direktøren.

Delingsøkonomi blir denne uka tema på NHOs årskonferanse.

 

Like regler for alle

– Vi kan få skattemessige utfordringer ved at nye aktører ikke har tilstrekkelig kjennskap til regelverket, og det kan være noen som bevisst velger å ikke følge reglene. Delingsøkonomi er derfor noe vi følger opp, sier assisterende skattedirektør Nina Schanke Funnemark i en skriftlig kommentar til Dagsavisen.

Kunnskapen om fenomenet er fortsatt mager i Norge, men en masteroppgave fra NHH har sett nærmere på delingsøkonomi, og konkluderer med at de største selskapene innenfor den globale ­delingsøkonomien ofte slipper unna billig når inntektene skal skattlegges.

Funnmark understreker at det er de alminnelige reglene som gjelder for delingsselskapene som andre selskaper.

– Vårt mål er å gjøre det lett å handle rett også på dette området, og vi jobber nå for å gi bedre tilpasset informasjon og veiledning, sier Funnemark.