Nyheter

- Alarmerende svakt vern

OSLO: Forbrukerrådet krever lovendring for å sikre forbrukere som Evgenia Leseth bedre rettigheter.

I vår undersøkte Forbrukerrådet hvilken informasjon klinikker som tilbyr behandling med Coolsculpting, Botox og Restylane gir til sine kunder. Resultatet var nedslående.

- Det er tydelig at forbrukere får for dårlig informasjon om risiko og rettigheter, skriver Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for offentlige tjenester i Forbrukerrådet, i en e-post.

- Forbrukerrådet vil at helseministeren skal sørge for lovendring for å verne forbrukerne bedre. Det er tross alt snakk om helsa vår, og da må forbrukerne få vite om risikoen og hva slags rettigheter som gjelder.

Les også: Mistet magefølelsen etter fettfrysing

På besøk

Forbrukerrådets testere oppsøkte ti klinikker i Oslo og Bergen. Wennesklinikken i Drammen ble ikke besøkt. Risiko og bivirkninger ble nærmest avfeid som «lite sannsynlig» og «mikroskopiske». Klinikkene snakket heller ikke om risiko uoppfordret.

Forbrukerrådet mener forbrukere som får behandling med Coolsculpting og Restylane har et alarmerende svakt rettighetsvern.

- Det er middelet som avgjør hva slags rettigheter du har, ikke om det er autorisert helsepersonell som utfører behandlingen, skriver Rygg.

- Botox brukes til injeksjoner for rynkefjerning, men det er også regulert som et legemiddel. Det gir et sterkere rettighetsvern etter loven. Som forbruker har du derimot et svakt rettighetsvern om du fjerner rynker med Restylane eller benytter Coolsculpting, fordi det anses som alternativ behandling.

Overlatt til seg selv

Hvis man blir skadet eller ikke oppnår ønsket effekt av det som anses som alternativ behandling, har man få rettigheter.

- Som regel har man ikke annet å slå i bordet med enn kjøpekontrakten. Den hjelper deg lite hvis behandlingen fører til helseproblemer, skriver Rygg.

Forbrukerrådet vil at politikerne skal endre loven for å verne forbrukerne bedre. I dag er de er overlatt til seg selv i et nærmest lovtomt område, ifølge Rygg:

- Det føres for lite tilsyn med denne bransjen, og kravet til informasjon må bli strengere. Både behandlere og forbrukere vil tjene på at ansvarsforholdene blir tydeligere.

silje.skiphamn@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen