Nyheter

Lager ekte Godset-kasser

KREATIV: Marius Norup Normann er, blant veldig mye annet, offisiell leverandør av Strømsgodset-postkasser.

- Det begynte egentlig helt tilfeldig. Jeg tenkte det var greit å øve seg i airbrush-teknikk på noe mindre enn en motorsykkeltank - og ikke minst - noe billigere. Dermed ble det postkasser. Samtidig ville det vært fint om jeg kunne lage noe jeg kanskje kunne få solgt, og i Drammen er Strømsgodsets logo et naturlig valg i så måte, ler Marius Norup Normann, som ønsker velkommen inn i et høyst uoversiktlig lokale i Lierbyen.

Her inne, blant kontorutstyr, staffelier, malingstuber og pensler, snodige byggverk i noe som ligner på papp - og helt ubeskrivelig mye annet rart, lager drammensgutten de mørkeblå postkassene prydet med en stor Godset-logo i rødt og hvitt og gull.

Dårlig butikk

Mye penger blir det dog ikke ut av prosjektet. Etter at han oppdaget at andre hermet etter ideen hans - siden det stadig dukket opp enklere etterligninger på Finn.no - tok han kontakt med Strømsgodset for å bli offisiell leverandør av denne spesielle supportereffekten.

-Vi kom fram til en avtale, som innebærer at jeg må betale en liten avgift for bruk av logoen deres. Det var greit for meg, men jeg tenkte at de kronene er en dråpe i havet for en klubb som Strømsgodset, mens det kan bety mye for unger som nettopp har begynt å sparke fotball - så jeg fikk dem til å love at det skulle gå til barneidretten.

Med skatt, moms og avgifter og utgifter til materiell, blir det ikke rare summen han sitter igjen med, forteller Normann.

- Men det er nå moro å se at det dukker opp flere og flere av postkassene mine rundt omkring i byen - og særlig på Gulskogen. Etter hvert har jeg også funnet en måte å lage dem på som ikke er så tidkrevende. Det handler bare om å lage flere i slengen, forklarer han.

100 baller i luften

Den kreative karen er imidlertid ikke det døyt interessert i fotball selv. Han har mer enn nok med sine to firmaer, to barn, malerier - og sist, men ikke minst scenedekorasjonen han bygger for Donkeyboy.

- Du kan vel si det har ballet på seg litt. Jeg begynte for meg selv etter at jeg sluttet å jobbe for Kreaktiv (butikk som selger kunstnermateriell red. anm.). Siden jeg stadig solgte mer av mine egne bilder, trengte jeg også mer tid til å lage dem. Men jeg følte det var for usikkert å satse bare på bildene, og dermed ble det også Normann Design, som er et reklamebyrå. Og så kjøpte jeg en folieringsmaskin. Den brukes til dekorasjon av vinduer, biler og skilt og sånt, sier multitalentet.

For Kreaktiv hadde Normann også organisert flere kurs i airbrush-teknikk, og det hadde han ikke lyst til å slutte med.

- Det ble til at jeg utviklet et eget kursopplegg for innsatte. Det har jeg holdt i Ila fengsel og i Oslo kretsfengsel, og føler det ble veldig godt mottatt. Jeg kom godt overens med de gutta der. Etter hvert har det blitt til at jeg også selger airbrush-utstyr selv, via egen nettbutikk. Det har ikke tatt av helt ennå, men det er veldig moro. Ja, det samme gjelder absolutt for scenen jeg bygger for Donkeyboy. Dette skal bli noe helt nytt, for jeg tar med meg elementer fra teateret inn på konsertscenen.

Alltid noe nytt

Normann snakker på utpust og innpust, med en iver enhver vanlig arbeidstaker kan misunne ham. Og det var nettopp derfor han valgte å satse for seg selv - for å kunne gjøre akkurat det han har lyst til. Stadig kommer nye forespørsler etter maleriene hans, og nylig kom også et oppdrag av typen Normann liker aller best.

- Ja, den gamle manageren til Donkeyboy ringte. Han ville jeg skulle lage et platecover for et nytt band han jobber med, som heter Sørgekåpe. Jeg foreslo en helt ny designprofil i stedet, jeg da, med ny logo og full pakke, og nå blir det til det. Det er plata deres jeg spiller her nå, er de ikke flinke, spør han - fortsatt like ivrig.

Avslutningsvis kunne man kanskje fortalt at Marius Norup Normann også har begynt å lage en rekke produkter i det papplignende materialet reboard - men det får heller vente til neste gang. Ja, for det blir nok en neste gang.

pernille.vestengen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen