Nyheter

Sprelsk Crossover i paviljongen

DRAMMEN: De fire kunstnerne har to klare fellestrekk; de opererer alle innen flere kunstsjangre - og de viser sine arbeider i Drammen museums Lychepaviljongen i sommer.

- Jeg synes det er blitt en skikkelig eksplosjon av en utstilling, som jeg håper vil vekke masse følelser - uansett hvilke. Alt er bedre enn likegyldighet. Jeg hater likegyldighet, sier Harald Gautneb, leder for Drammen Kunstforening.

Og utstillingen med det treffende navnet «Crossover» vil ganske sikkert både begeistre, irritere, glede, erte og tirre sitt publikum. Med de fire kunstnerne Linn Cecilie Ulvin, Ari Behn, Svein Nyhus og Tor-Arne Moen, som alle også har minst et par bøker på samvittigheten, har kunstforeningen - godt hjulpet av Drammen museums prosjektkoordinator Ida Klingvall - skapt en snurrig, leken og fargerik utstilling. Kunstartene strekker seg fra klassisk figurativt, dog med høyst nyskapende motiver, til samtidsinstallasjoner, dog med stort sett gamle gjenstander.

Variert uttrykk

- Det blir jo litt som å ta med seg mormor hjem dette, synes Linn Cecilie Ulvin, som blant annet viser en monter med saker og ting, tekster og bilder, som hun har tatt vare på etter sin mormor. Over monteren henger en tekst av Ulvin selv - og maleriet «Fra Ulvin» av Harriet Backer. Bildemotivet er hentet fra gården Ulvin på Morskogen, der også kunstnerens etternavn opprinnelig stammer fra.

Linn Cecilie Ulvin er selv utflyttet drammenser, og har fortsatt mye slekt i byen. Mormorens gjenstander og minner har dermed blitt med tilbake til opphavskvinnens hjemsted.

Ulvins andre, og større installasjon, består av et helt soveromsmøblement med en sirlig og presist utskåret historie om to kvinner på sengegavlene. Hun er den eneste av de fire kunstnerne som entydig kan beskrives som samtidskunstner, og hennes arbeider er verken bare tegning, tekst, grafikk, performance, scenografi eller installasjon.

Modig mann

«Ari Behns fire malerier er fargesterke og lekne. Det er også det beste man kan si om hans noe sprikende kunstuttrykk», skrev VGs anmelder Lars Elton om Behns debututstilling på Geilo i fjor. I rettferdighetens navn avsluttet han likevel kritikken med: «Ari Behn er ikke skuggredd».

- Jeg har alltid hatt et nært forhold til det visuelle, og opplever det å lage bilder som frigjørende for det litterære uttrykket. For meg er disse to sjangrene nært sammenknyttet. Nå har det vel nærmest vært litt tabu her til lands å blande sjangre på denne måten, men det føles heldigvis mer akseptert andre steder i verden, sier Behn, som selv beskriver sin maleteknikk som intuitiv, men sikker.

I utstillingskatalogen for Crossover beskriver professor i kunsthistorie Øivind Storm Bjerke hvordan Ari Behns deltakelse i utstillingen kan oppfattes som et populistisk og skamløst publikumsfrieri. Men han minner de besøkende om ikke å forveksle Behns kjendisstatus med hans rolle som aktør innenfor et bredt kulturfelt.

«Heldigvis var han en etablert forfatter lenge før kjendispressen slo klørne i ham», skriver Bjerke.

Oppfinnsom klassiker

Et av rommene i Lychepaviljongen domineres av Tor-Arne Moens høyst figurative malerier. For den som av uante årsaker skulle la seg provosere over noen av de ovennevnte kunstnere, innebærer nok Moens klassiske teknikk og profesjonelle strøk en kjærkommen pause.

- Jo da, jeg liker nok å vise at jeg faktisk kan male, ler Moen. og legger trykk på både «kan» og «male».

Det siste året har denne produktive kunstneren først og fremst tatt for seg eksotiske dyr, og puttet dem inn i ellers trivielle og vestlige interiører. Tidligere har han vært innom både motorsykler, erotikk, stilleben - og et åtte meter langt bilde bestående av 405 forskjellige bilder av blomsten hestehov. Og i sitt hovedverk «Natural selection» har han oppsummert det hele. Maleriet viser ham selv, mens han maler bilde over bilde, slik at bare deler av hvert enkelt blir synlig. På YouTube finnes også en video av bildets tilblivelse.

Revestreker

Sist, men ikke minst, rommer sommerutstillingen en hel rekke av Svein Nyhus‘ særegne illustrasjoner til boken «What does the fox say». Boken har ligget som nummer én på The New York Times bestselgerliste over illustrerte barnebøker i USA. Nyhus selv er ventet til utstillingsåpningen i kveld, men var forhindret fra å delta på gårsdagens pressevisning. Bjerke skriver følgende om illustratøren, tegneren og barnebokforfatterens bilder:

«Illustrasjonene er en fryd for øyet. Hans tegninger av reven gjør dette smarte og flirfulle dyret til en festlig skapning vi alle gjerne vil bli bedre kjent med - selv om vi straks forstår at vi må regne med å bli både narret og latterliggjort i revens selskap».

Utstillingen vises i Lychepaviljongen fram til 19. oktober.

pernille.vestengen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen