Nyheter

Pris for fargerik lesehjelp

Jakten på et verktøy for en sønn med lesevansker hjelper nå barn landet rundt å knekke lesekoden.

Bilde 1 av 2

Maaike Visser var sykepleier og hadde flere ganger sett pasienter som ikke ble friske få forsøke en annen behandling – ofte med bedre resultat. Det inspirerte henne til å tenke på samme måte da sønnens leseutvikling stanset opp, til tross for at både barnehagen og skolen på Gol hadde gjort en kjempejobb med å hjelpe ham i gang.

– Derfor lette jeg videre, og tilfeldigvis hadde jeg en svigerinne i Nederland som jobbet med det som var et nytt verktøy der.

Levebrød

Visser bestemte seg for å tilrettelegge det for norsk språk slik at sønnen kunne teste det.

I dag er Lydfarge AS blitt nærmest et levebrød for gründeren som tirsdag fikk vite at hun får fylkets nye gründerpris på 50.000 kroner.

– Jeg har nå jobbet med dette nesten på heltid i sju år, og ble veldig, veldig overrasket da jegfikk telefonen, forteller Visser. Fra å ha spredt de etter hvert gode resultatene på skoler i Hallingdal, reiser hun nå landet rundt med kursopplegg som introduserer pedagoger, barn og foreldre for leseverktøyet.

– I går kom jeg fra Trondheim, jeg har vært i Alta og på Sørlandet. Og torsdag skal jeg tilbake til Spikkestad, sier hun.

Ser lydene

På Spikkestad barneskole har opplegget vært en integrert del av opplæringen for alle 1.- og 2.-klassinger siden et pilotprosjekt i 2008.

– Vi bruker Lydfarge som en av flere metoder inn i leseopplæringen. Den bidrar til at de som trenger en visuell innfallsvinkel i læring får hjelp til å høre lyder og se bokstaver. Koblingen til farge forsterker synsinntrykket på bokstaven inne i ordet, sier rektor Anne Britt Strupstad.

I tillegg til forsterket opplegg for elever med lesevansker har hun sett hvordan metoden hever den språklige bevisstheten.

– Det knyttes til grammatikken. Noen barn klarer ikke å høre når ord skal ha dobbelt konsonant, men når de vet at to blå (konsonanter) kommer etter en grønn vokal, ser de at den er kort. Når de har lært å sette farge på det blir de mer bevisst hvordan de skriver.

Noen barn trenger også å ta på ting for å øke læringseffekten. Til Lydfarge hører klosser med farger, og matter som får den ekstra gevinsten å bruke hele kroppen i innlæringen.

Også andre skoler i Røyken, som Midtbygda og Frydenlund har kurset lærere i verktøyet, og rektor Strupstad får besøk fra andre kommuner som vil observere.

Hvilken hilsen vil du sende til «årets gründer»?

– Gratulerer veldig med prisen, vel unt. Jeg opplever at hun har funnet en metode som er til hjelp for mange barn. Foreldre som har sett at dette har hjulpet deres barn gir oss veldig gode tilbakemeldinger, sier Strupstad.

Energi til overs

– Å lette innlæringen gir energi til overs slik at man også lettere får med seg innholdet, supplerer Visser.

Gründeren har underveis også fått støtte til kompetanseheving, markedsføring og nettverk fra Kimen til Vekst, Hallingdal etablerersenter og FERD.

– Uten dem hadde ikke Lydfarge vært der hvor vi er nå, og slike hjelpere er svært viktig, sier hun. De 50.000 priskronene skal brukes til markedsføring.

Mer fra Dagsavisen