Nyheter

Fikk smell før jul

Mens Gulskogen senter måtte svelge reduksjonen bråstenging av 13 butikker førte til, fortsatte veksten for Buskerud Storsenter gjennom året og i desember. Også CC og Sandvika Storsenter vokste i 2018.

Etter flere år med vekst, måtte Gulskogen senter tåle en tilbakegang på 88 millioner kroner i fjor. Fra en brutto omsetning på 1.586 millioner kroner i 2017 falt omsetningen i fjor til 1.498 millioner, en nedgang på 5,5 prosent. Det var den nest største nedgangen blant alle de 60 største sentrene i landet, kun Triaden på Lørenskog tapte mer, viser en oversikt Kvarud Analyse har laget over landets 60 største kjøpesentre som Finansavisen gjenga fredag. Det gir Gulskogen en 22. plass blant de 60 største, mens Sandvika Storsenter topper igjen.

Senterleder Elisabeth Lohk forklarer tilbakegangen slik:

– Vi har lagt bak oss et spennende og utfordrende år med store endringer i varehandelen. Netthandelen har økt og flere bransjer har merket dette. I tillegg har det vært en spesiell varm sommer og en mild vinter som klær og sko har merket.

Ned, også uten stengning

– Trekker vi de 13 butikkene vi stengte i desember på grunn av utbedringer av setningsskader ut av tallene for året, hadde senteret en nedgang på -1,8 prosent. Det er vi ganske fornøyd med – når vi tenker på den konkurransesituasjonen vi har fra netthandel samt endringene i varehandelen, sier Lohk. Som Dagsvisen Fremtiden skrev lørdag, har imidlertid CC vokst på tross av dette, og det samme gjelder Buskerud Storsenter, som i 2018 endte på en omsetning på 1,377 milliarder – en økning på 2,2 prosent fra året før.

– Dette er vi svært godt fornøyd med. I følge Kvarud Analyse er dette nesten 1 prosentpoeng over snittet av landet. Økningen fra 2016 til 2017 var på hele 16 prosent, men det er ikke sammenlignbare tall da Buskerud Storsenter hadde Grand Opening etter flere år med ombygging i mars 2017, sier senterleder Tanja Venberg Østensen til Dagsavisen Fremtiden.

Enda mer fornøyd er hun over julehandelen, som definers som perioden fra uke 46 til og med julaften.

– Da hadde vi en vekst på 4,5 prosent, hvor særlig uke 47 med Black Friday og uke 51 var virkelig store. I perioden omsatte vi for 273,3 millioner totalt, og desember økte med 2,2 prosent sammenlignet med 2017, sier Buskerud storsentersjefen.

Økte før Gulskogensmell

Hvordan tror du stengningen av butikkene på Gulskogen påvirket deres julehandel?

– Først og fremst synes vi det er veldig leit for eiere og ansatte i de butikkene som måtte stenge, og særlig rett for årets beste måned. Om dette påvirket julehandelen hos oss, vet vi egentlig ingenting om, selv om det kanskje er naturlig å tro det. På den annen side så hadde vi en økning på 13,2 prosent i uke 47 (Black Friday-uken), altså før de 13 butikkene ble stengt.

I hvilken grad er Gulskogen-situasjonen og endringen det har gitt i lokalmarkedet med i analysen, når dere vurderer deres resultater?

– Vi gleder oss over gode resultater, og har budsjettert med vekst i 2019 også – uavhengig av endringer på Gulskogen. Grunnen til at vi forventer vekst skyldes at vi får noen flere butikker, samt at kunnskapen om butikkmiksen begynner å bli kjent. Senteret tiltrekker seg flere besøkende etter at ombyggingen er over og senteret fremstår moderne og flott, sier Østensen.

20 år siden veksten var lavere

I 2017 hadde Norges 60 største kjøpesentre den svakeste omsetningsveksten på over 20 år. I fjor falt veksten ytterligere, skriver Finansavisen. Samtidig omsatte Sandvika Storsenter for første gang for 3,3 milliarder kroner, og beholdt plassen som Norges største kjøpesenter. Senteret vokste dermed, om enn beskjedent, med 1,01 prosent i forhold til 2017, skriver Budstikka.

Mer fra Dagsavisen