Drammen

Doblet trivselen

DRAMMEN: Mer en dobbelt så mange åttendeklassinger trives og er motiverte til å lære etter at Svensedammen ble profilskole.

- Årets elevundersøkelse var den første vi gjennomførte etter omleggingen, så dette var vi veldig spente på. Og når tallene har endret seg så drastisk som de har, så må vi kunne anta at det skyldes innføringen av profilvalg, sier Monica Elstrøm, som er avdelingsleder for 8. trinn ved Svensedammen skole på Konnerud.

Elstrøm, som selv var blant initiativtakerne til den nye undervisningsmodellen og den som først satte opp rammene for hvordan profiltanken kunne gjennomføres, er naturligvis veldig fornøyd med tallene som ble nærmere gransket under skolens lærermøte i går.

Bruker interessene

For tallene fra elevundersøkelsen i november viser at blant årets 8.-klassinger svarer nå mer enn dobbelt så mange som i fjor at de både trives på skolen og er motiverte for å lære. På ett år har denne andelen økt fra 26 prosent til 59 prosent.

Da Dagsavisen Fremtiden besøkte skolen i høst, var alle elevene som hadde valgt profilen «Forskerspirene» i ferd med å finpusse teknikken foran deltakelsen i konkurransen First Lego League. De teknologiinteresserte 12-åringene måtte blant annet lære hvordan de skulle programmere en robot til å utføre forskjellige oppgaver, og frydet seg synlig over oppdraget. De to andre profilretningene er «Kreativ scene», for alle med interesse for scenekunst som teater, sang, musikk og dans, samt «Aktiv for andre», for de med sans for idrett og lokalt og globalt hjelpearbeid. På hver av «linjene» tar man utgangspunkt i de unges egne interessefelt, og bruker dette både praktisk og teoretisk i undervisningen i alle fag.

Grep sjansen

- Tanken bak er jo nettopp å klare å ivareta ungenes egen nysgjerrighet og lærelyst på en bedre måte. Jeg tror nok alle ungdomsskolelærere har opplevd hvordan elevenes entusiasme og motivasjon ofte knekkes i det tradisjonelle skolesystemet. Det er fryktelig trist å se hvor mye som kan gå tapt bare i løpet av 8. trinn. Så da ungdomsskolemeldingen fra 2012 åpnet for bruk av mer praktiske undervisningsformer - ja, så tok vi utfordringen, forklarer Elstrøm.

Hun understreker at hun slett ikke har vært den eneste arkitekten bak profilmodellen, og at prosjektet ikke hadde latt seg gjennomføre uten innspill, bidrag og støtte fra de andre lærerne på skolen.

Ingen røde tall

Men det er ikke bare på 8.-trinnet skolen opplever forbedringer. Også skolen sett under ett kommer veldig godt ut av elevundersøkelsen.

- Vi er aller mest fornøyde med å se at mobbetallene har gått ned. Conexus, som har analysert tallene for oss, har delt inn resultatene fra elevundersøkelsen i røde, oransje, gule og grønne tall. I fjor fikk vi såkalt gule tall for mobbing, og det var et varsel. Dermed har vi hatt spesielt fokus på dette denne høsten, og i år fikk vi grønne tall her også. Det samme gjelder trivsel. Vi hadde røde tall for arbeidsro - men de er i hvert fall steget til oransje nå. Verken samarbeid hjem/skole eller klasseledelse/støtte fra lærer ble målt i fjor - men også her er tallene grønne. Dermed har vi ingen røde tall i noen kategori lenger, konstaterer Elstrøm.

pernille.vestengen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen