Nyheter

Condelica-eierne: – Tar tid å endre folks utevaner

For å klare seg i jungelen av spisesteder i et sentrum med stadig færre handlende, har Condelica skjønt at de må være på alerten – hele tida.

Bilde 1 av 6

– Vi jobber intenst hver eneste dag for å levere topp kvalitet til kunder og gjester. Og vi er ydmyke og lydhøre overfor tilbakemeldinger. Vi ønsker hele tida å bli enda bedre, forteller Morten Carslon, en av innehaverne og selvutnevnt altmuligmann hos Condelica.

Fra lapskaus til Parma

Det var mange som jublet i 2006 da dørene til byens nye kafé og delikatessebutikk åpnet. De av oss som har levd en stund, assosierer nettopp hjørnet St. Olavs gate-Øvre Torggate med god mat. Her lå Bragernes Delikatesse, drevet av Arne Jordheim, her kunne man kjøpe medisterkaker, lapskaus, fiskegrateng og nykokte poteter – datidens Take away. Men mens vareutvalget har endret seg, er delikatessedisken hos Condelica også full, slik den var hos Jordheim i gamle dager. Men fokuset er ikke lenger bare på at maten skal smake godt. Dyrevelferd og bærekraft er to viktige ingredienser i 2019, som Carlson og Merkesdal er opptatt av.

– Det er viktig for oss at den kyllingen vi selger har hatt det godt, sier de to.

Condelica har utvidet både i areal og innhold i disken siden 2006, sist høst med den største endringen hittil. Condelica er nå en kombinasjon av kafé, delikatesse, catering og spisested med alle rettigheter – med servering av frokost, lunsj- og middagsretter.

– Tanken bak endringen var at vi ønsket at gjestene skulle få den totale opplevelsen, at en ost for eksempel smaker enda bedre med en god vin til. Vi mener at vi har så bra produkter at de fortjener mer oppmerksomhet, og vi får vist fram delikatessedisken vår på en bedre måte nå. Vi er jo en detaljhandel i tillegg til et serveringssted. Vi får gode tilbakemeldinger, men det tar tid å venne gjestene til et nytt konsept. Nå har vi åpent til klokka 21 hver kveld. Og i 12 år hadde vi jo ikke det, forteller Morten Carlson. Condelica foreslår på facebooksiden sin at du kan komme innom for en matbit og noe godt i glasset før eller etter teater- eller kinobesøk, en måte å minne folk på at de har kveldsåpent.

Vi trenger din mening! Vi setter stor pris på om du kan bruke et par minutter på å fortelle oss hva du mener om Dagsavisen Fremtiden

Møter og rekreasjon

Når Dagsavisen Fremtiden kommer på besøk tidlig en morgen, sitter det allerede folk i kafeen. Noen ser ut til å ha morgenmøte, mens andre igjen sitter med avis eller PC, kaffe og frokost. På Condelicas Facebokside ligger en kommentar som bekrefter nettopp dette: «Måtte ha borte-kontor i Drammen en dag og fikk anbefalt Condelica. God mat, hyggelig betjening, trådløst, stille og rolig. Ingen sutring over at jeg satt der lenge (men jeg spiste altså både frokost og lunsj der)».

Satser på lærlinger

– Vi må være spot on! Derfor har vi en person i full stilling til å ta seg av kundebehandling og booking på nettet – for å yte maksimal service og være på hele tida, og følge opp kundene. Hvis vi får en melding på Messenger for eksempel, forventes det at vi svarer raskt, forteller Carlson og legger til:

– Vi evaluerer oss selv hele tida og jobber etter en handlingsplan, med fokus på til enhver tid å bli bedre, i alle ledd. Også med hensyn til markedsføring på alle plattformer.

I underetasjen hos Condelica blir det eltet og bakt, kuttet, kokt og stekt. Tre lærlinger finnes blant de mange hvitkledde.

– Vi har for tida to lærlinger i konditoriet og én i kjøkkenet, det er viktig å ha lærlingplasser og å bidra til at framtida også har fagfolk å by på.

Fredagspakke

En annen nyvinning er "Fredagspakke", som man henter via bestilling på Facebook og e-post.

– Vi velger nøye ut hva vi fyller fredagspakka med. For eksempel kan en brie være perfekt moden – da blir den en av ostene akkurat den fredagen, forteller Morten Carlson.

– Og så får de til og med et helt brød, supplerer Monja Steinbakk, som har stått bak disken siden starten i 2006. Condelicafolket får gode tilbakemeldinger fra dem som bytter ut fredagstacoen med delikatessene fra St. Olavs gate, og forteller at stadig flere oppdager dette alternativet.

– Det skaper forventninger og noe å glede seg til for kundene. Hver onsdag, på Condelicas facebookside, røpes hva som blir puttet i den grå papirposen.

Produktene blir beskrevet så man kjenner duften og stemningen av Sør-Europa: «Spianata, en fyrrig italiensk salami laget med frisk chili. Morbier: en halvfast kittmodningsost, laget på upasteurisert melk fra kuer som går i Jurafjellet i Frankrike».

"After-work" er også et arrangement for å trekke kunder. Da erstattes den vanlige menyen med en buffé med mange småretter.

– Dette er også noe andre spisesteder gjør. Det pleier å være smekkfullt og gjestene synes det er kjempegøy. Vi har også temaer som fransk eller italiensk uke. Disse oppleggene blir godt tatt imot, og vi får vist bredden vår, forteller Geir Arne Merkesdal. Karene i Condelica ønsker konkurranse velkommen, og mener det er med på å skjerpe hele bransjen.

– Og så må vi ha trua på at folk velger oss!

Mer fra Dagsavisen