Nyheter

Bruker skurken som springbrett

Som tiåringer møttes Håkon og Emma i «Juleskurken». Nå er én sjef på scenen og én for alt rundt.

Bilde 1 av 3

Teatersalen er tom, med unntak av to unge journalister fra skoleavisen på Børresen skole. Men på og bak scenen kryr det av små nisser med spisse ører og røde kinn. Om to dager skal alle toner treffe, hvert trinn trås mykt på rett sted og alle nye vitser og sprell sitte i kjent stil - og litt til. Frida Nielsen fra Åssiden og Aurora Tangen Reitan fra Konnerud er to av tiåringene som har kommet gjennom årets nåløye, og nå gauler de av full kraft for å varme opp stemmer og muskler til prøve.

År i Drammen barne- og ungdomsteater og Attic gjør at ingen av dem er nybegynnere på scenen. Og at de lærer mer her enn på skolen disse intensive dagene, er de ikke i tvil om.

Hang i garderobene

«Juleskurken» er ingen dum skole, det vet hun som nå tar plass på et rødt plysjsete. Emma Martin Moberg (24) var selv ti år da stykket faren hennes skrev først ble satt opp. Fra i år er hun produsent og ny daglig leder i opphavsselskapet Wonder Works AS.

- Mamma er kostymedesigner og sto for alle kostymene fra start. Og med både pappa og lillesøster i stykket, måtte jeg henge med mamma, da.

Hun var der det trengtes, begynte etter hvert å legge litt sminke, og slik gikk det til 2012 da hun fikk ansvar fra start til slutt som produsent Anne Wiik Nielsens assistent.

Håkon T. Nielsen (23) så urpremieren som niåring, og ble fullstendig fengslet.

- Jeg sluttet ikke å snakke om det, og året etter kom jeg inn i barneteateret. Da stykket ble satt opp på nytt var jeg med, sier mjøndølingen i avslappet positur foran virvaret som foregår på scenen. Hovedrollen som skurk over flere år har satt ham i en særstilling i stykket som betydde så mye for ham.

- Håkon har vært med og skapt personligheten, han er kjempeviktig. Ikke sånn at han må føle seg bundet til å spille, men han takker ja når vi spør og for meg er han den perfekte skurken også i år, skryter Emma Moberg. Bak de svarte tennene foretar Nielsen selv en mental finpuss: Tåler stykket en splitter ny liten gag om Mjøndalen?

Kjøpt ut

Selskapet Wonder Works er på ny eid 50 prosent hver av opphavsmennene Jan M. Moberg og Arne Iversen, etter at de kjøpte ut mangeårig produsent Anne Wiik Nielsens 30 prosent i januar. Det er hennes stilling Emma nå har overtatt. Med en bachelor i kulturledelse har hun satt seg et mål: Dette skal hun skape om til en fulltidsjobb.

- Nå er det slik at vi etter hver runde har penger på konto til å starte på nytt to år senere. Og vi har såpass at vi kan hente inn noen kjente skuespillere, som kan gjøre stykket enda bedre. Men det er langt fra noe levebrød ennå, sier 24-åringen. Det vil hun endre.

Et første skritt har vært å få inn Drammens Teater som co-produsent. Med det kom markedsføring og finish på detaljene, og viktigere:

- Vårt nettverk er ikke det dummeste å koble seg på, vi jobber aktivt med å skaffe partnere, sier markeds- og programsjef Vegar Foss Andersen i teateret. Han kan fortelle at minst to interessenter sitter i salen i kveld med et framtidig samarbeid som intensjon. At Jan M. Mobergs har en dobbeltrolle som styreleder i Drammen Scener og deleier i Wonder Works, ser han ingen problemer med, snarere omvendt.

- Det er en fordel at rettighetshaver er en av «våre egne», sier Foss Andersen.

- At teateret er med gir også dem mulighet til å tjene mer på produksjonen, sier Jan M. Moberg som vi får tak i under generalprøven dagen etter. Selv om lønnsutgifter til rekken av betalte skuespillere som Sidsel Ryen (farmor), Helen Vikstvedt (politimester) og Morten Bergheim (Piperenser‘n) kommer på rundt en million, ligger Wonder Works an til å gå med 6-700.000 i overskudd i år. Av dem vil rundt halvparten måtte puttes inn igjen, anslår han lett andpustent. Selv om han ikke har noen offisiell rolle under årets oppsetning, er han i sin datters tjeneste og har allerede vært ute og skaffet mer spraysnø og taljer.

Det viktigste for å øke suksessoppsetningens inntjening er utvilsomt å øke frekvensen fra annethvert år i egen regi, som nå. Både far og datter Moberg er klare på at de ønsker å fortsette samarbeidet med teateret også i framtida. Så blir Emma hemmelighetsfull.

- Per nå er det kun dette stykket vi forvalter, men du skal ikke se bort fra at det kan dukke opp noe nytt veldig snart. Kanskje alt i romjula, sier Emma Moberg. Hun skal bare lande 25 fulle hus først.

---

Jakten på Juleskurken

  • Familiemusikal skrevet av Jan Molven Moberg og Arne Iversen med urpremiere i 2000.
  • Settes opp for åttende gang i Drammens Teater med premiere i kveld.
  • Er vist flere ganger på Lillestrøm og i Karlstad.
  • Har solgt i snitt 10.000 billetter hver sesong, i år er 9000 forhåndssolgt. Med økt setekapasitet kan tallet nå 12.000.
  • 350 barn møtte til audition i år, og 42 av dem synger og danser på skift i 25 forestillinger.
  • Kilde: Drammens Teater, Wonder Works AS

Mer fra Dagsavisen