Nyheter

Fikk bare 70 prosent av belønningsmidlene de søkte om

Buskerudbyen får 160 millioner fordelt over to år for å styrke kollektivtransport, sykkel og gange. Men behovet partnerkommunene meldte om i juni, lød på 230 millioner.

Fredag hadde den nye politiske ledelsen (ATM-utvalget) i Buskerudbyen sitt første møte etter valget. Partene ga der klart uttrykk for at de vil fortsette å samarbeide, til tross for at den møysommelig vedtatte Buskerudbypakke 2 likevel ikke fikk gjennomslag etter at Drammens ordførerkandidat Fredrik Haaning (H) erklærte at de ti øverste på Høyres liste ikke ville støtte den når den nye kommunen så dagens lys. Det var Nedre Eiker Høyre som formaliserte motstanden og sikret Frps fjerde forsøk på vrake pakka allerede før valget flertall.

Imidlertid var det Monica Myrvold Berg (Ap) som til slutt fikk et styringsdyktig flertall for den nye kommunen på beina, og Berg er nå ny leder av den politiske styringsgruppen etter Roger Ryberg (Ap).

Gunn Cecilie Ringdal (H), ordfører i Lier, ble gjenvalgt som nestleder, og ordførerne var enige om at en videreføring av Buskerudbysamarbeidet er viktig for å ivareta posisjonen som et av ni større byområder som mottar belønningsmidler og får forhandle med staten om byvekstavtale.

Hovedtema i møtet var hvordan Buskerudbyen skal løse felles samferdselsutfordringer etter at Buskerudbypakke 2 er skrinlagt.

– Vi trenger begge deler for å sikre forutsigbarhet og økonomiske muskler til å utvikle byområdet videre, sier Ringdal.

LES OGSÅ: Brakar advarer om at 60-70 bussjåfører kan stå uten jobb

Forlenger, men barberer 70 belønningsmillioner

Partene i Buskerudbyen fikk før helga tilbud om ny belønningsavtale på til sammen 160 millioner kroner for perioden 2020-2021. Midlene fordeles med 80 millioner kroner i 2020, og 80 millioner i 2021.

Søknaden lød imidlertid på 70 millioner mer, og for å sikre at Brakars tilbud kommende halvår ikke skulle rammes direkte av bypakkevrakingen, ble det allerede i august i år gitt en ekstrabevilgning fra Buskerud fylkeskommune på 8,4 millioner. I tillegg omdisponerte Buskerudbyen 18 millioner slik at Brakars elektrifisering av bussparken kunne fortsette. Tidligere har det blitt sagt at det er en forutsetning for et område å inngå en byvekstavtale for å få belønningsmidler.

Målet med belønningsavtalen er at det skal bli lettere å komme seg fram kollektivt, og skal fremme miljø og helse i Buskerudbyen. Pendlerparkering og knutepunkter ligger også inne som del av det pengene skal styrke. Som premiss for tildelingen ligger som tidligere nullvekstmålet, altså at persontransport med bil ikke skal øke i avtaleperioden, men at målsettingen for trafikkutvikling i stedet skal nås gjennom tiltak som fremme kollektivtransport, sykkel og gange.

– Skal flere velge å gå, ta buss eller sykle må vi legge til rette for at det blir enklare og at de får et forbedret tilbud. Derfor tilbyr regjeringen nå et betydelig beløp for transportløsninger i Buskerudbyen, sier samferdselsminister Jon Georg Dale om tildelingen.

Det er Buskerud fylkeskommune, Drammen kommune, Lier kommune, Kongsberg kommune, Nedre Eiker kommune og Øvre Eiker kommune som til sammen utgjør Buskerudbyen.

Pengene skal ikke erstatte midler fra lokale myndigheter.

Tidligere gruppeleder i Høyre Johan Baumann om snuoperasjonen: –  Et samvittighetsspørsmål

Haaning (H) imøteser ny nasjonal transportplan

– Dette er en viktig avklaring fra regjeringen, og er helt avgjørende for å fortsette å utvikle kollektivtrafikken i Drammensregionen, sier Solveig Schytz (V) i en pressemelding. Hun er gruppeleder for Venstre i fylkestinget i Viken, og leder for hovedutvalg for samferdsel i Akershus ut året.

Schytz peker på at belønningmidler for kollektivtrafikk fra staten til storbyområdene har vært avgjørende for veksten i kollektivtrafikken i Akershus, og at den nye fylkeskommunen må lykkes med fortsatt vekst i kollektivtrafikken i Viken som noe av det viktigste.

Fredrik Haaning, nestgruppeleder for Høyre i Drammen bystyre og formannskapsmedlem i «nye» Drammen kommunestyre, er av samme oppfatning.

– Høyre er opptatt av å styrke kollektivtransport-tilbudet i Drammensregionen og jeg er glad for at det nå endelig er sikkert at vi får beholde belønningsmidlene i 2020 og 2021, sier han.

– I 2021 skal det vedtas en ny Nasjonal transportplan. Dette innebærer at vi beholder belønningsmidlene i Buskerudbyen frem til denne er vedtatt, slår han fast.

– Både Høyre og Venstre vil at det skal være enkelt og billig å reise kollektivt. At bussen går ofte, at den ikke står i samme kø som bilene og at det er rimelig å reise er helt avgjørende for at folk skal velge å bruke kollektivtransport fremfor privatbil. Det er behov for større satsning på kollektivtransport i hele Viken sier Schytz og Haaning.

Fikk 80 mill i år

Drammen har mottatt cirka 800 millioner i belønningsmidler siden 2010. 21. juni i år meddelte Samferdselsdepartementet at Buskerudbyen på tross av vrakingen av bypakka likevel ville få utbetalt 80 millioner kroner i belønningsmidler for 2019, i tråd med avtalen.

Mer fra Dagsavisen