Nyheter

Husker du vinsjan på kaia?

En havneromantikers betraktninger.

Bilde 1 av 2
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Av Ingunn Strand Johansen, fylkesleder i Rødt

Utvidelsen av Drammen havn er et faktum. Etter debatter fram og tilbake, så falt flertallet ned på utvidelse av havna. Så det er fortsatt mulig å høre vinsjan, selv om dette er en lyd som forsvant sakte fra kystbyene dessverre, da fiskeriene blir outsourcet og skipsverftene lagt ned.

Men det skal også sikres at ansatte på Havna skal følge lov og avtaleverk. Arbeidsmiljøloven skal følges, og nattarbeider skal begrenses.

For hva er Drammen? Drammen er en by med havn og industri. Drammen er ikke en drabantby til Oslo med boområder og strandsoner. Vi har lagt ned og flyttet all industri fra Brakerøya, det flyttes fra Tollbodkaia, og nå ønskes det å bygges ut for en flott boopplevelse på Tangen/Slippen, det neste området som skal transformeres fra industri/havn til boliger og tjenester. Der er det en infrastruktur som har mulighet til å romme mange gode gründerbedrifter og for nyutvikling av logistikk.

Det ønskes arbeidsplasser i byen. Vel og bra, men vi kan ikke satse på kun toppteknologi, enten det er helse eller utdanning. Drammen må ha et arbeidsmarked som favner alle.

LES OGSÅ: Bane NOR nedjusterer utbyggingsplanene for Holmen godsterminal

Som knutepunkt havn vil Drammen også synliggjøre viktigheten av å bruke jernbane som transportaktør for eksport sjøveien, og ikke kun fokusere på vei.

Det er sagt mye fint om teknologiklyngen vi er en del av, som strekker seg fra Asker til Kongsberg. En av de store fordelene som Drammen har, er muligheten for utskiping i enden av en jernbanelinje.

For det er vel ikke slik at vi tenker det er flott med havn – bare den legges til Holmestrand eller Tofte?

LES OGSÅ:  Andre byer har gjestehavn i indrefileten

Mer fra: Nyheter