Nyheter

– Andre byer har gjestehavn i indrefileten

Han har stor forståelse for industriutvikling, seilmakeren som driver byens desidert eldste håndverkerbedrift. Men omfanget av utfyllingsplanene har fått Peter Høeg til å heise protestflagg.

Bilde 1 av 2

– Den foreslåtte utbyggingen er så omfattende at flere burde få engasjere seg i debatten. Mitt inntrykk er at det har gått for fort, slik at mange ikke har rukket det, sier sjette generasjon seilmaker Høeg om hvorfor han nå, etter flere runder med utfylling av Holmen, har valgt å flagge sin advarsel mot å la industriøya i Drammenselva vokse ytterligere.

I et innlegg i dagens Dagsavisen Fremtiden skriver Peter Høeg om bekymringene han har rundt utviklingen av landemerket Holmen, vel vitende om at dette er nye jafs i en årelang appetitt på areal til disposisjon for den interkommunale bedriften Drammen Havn.

HELE HØRINGSDOKUMENTET MED VEDLEGG FINNER DU HER (sak 0045/18)

Ikke estetisk

Onsdag skrev Dagsavisen Fremtiden om sjokket naboene i Tangen Velforening fikk da de fikk se illustrasjonene av utfyllingen som er til politisk behandling. Flere fikk innkalling til et informasjonsmøte om konsekvensene så sent at de ikke hadde mulighet til å komme, og høringsfristen på reguleringsplanen formannskapet førstegangsbehandlet i slutten av mars gikk ut 23. mai.

Fristen er imidlertid besluttet utsatt.

Selv om hans arbeidssted seilloftet har prima utsikt over fjorden fra Seilmakerplassen, er det ikke det estetiske tapet ved en landskapsendring på en potensielt flere hundre meter lengre konteinerøy som bekymrer seilmaker Peter Høeg mest.

– Utsikten har endret seg før, og jeg har stor forståelse for at det legges til rette for industriutviking i Drammen. Men jeg er redd for forurensingen fra skip og for påvirkningen det har på havbunnen. Informasjonen til publikum har også vært dårlig – vi trenger en bedre gjennomgang, sier Høeg.

En av grunnene til at høringsfristen er blitt utsatt, er innvendinger fra Norges Vassdrags- og Energidirektorat (NVE) som tidligere er beskrevet i Drammens Tidende. Spørsmålene deres er knyttet til hvordan en utfylling vil påvirke livet i de to elveutløpene, samt økte hastigheter og økt vannstand ved flom og springflo/stormflo, ikke minst i Bragernesløpet. NVE har fått oversendt en tilleggsutredning underveis i høringsperioden. Det lyktes ikke Dagsavisen Fremtiden å få kontakt med saksbehandler i NVE Heidi Mathea Henriksen onsdag.

– Indrefilet

Høeg er selv en ivrig turseiler, og skal dette året fullføre en båtreise til Lofoten som han og familien tok første etappe av i fjor. Det å ankomme et sted sjøveien har han solid erfaring med. – Holmen er indrefileten til byen, men allerede i dag er den konteinerhavn. Jeg forstår ikke at vi må ha en kjempehavn midt i byen, og foreslår at den heller kunne flyttet det lenger ut, til Slagentangen eller Holmestrand.

«Vi har endelig klart å etablere Drammen på kartet som fjordbyen, og fått et levende og flott miljø langs elva og fjorden. Ser man ingen risiko for at dette vil ødelegges av en så omfattende utbygging?», spør han i innlegget, og oppmuntrer til å fortsette det gode arbeidet med å gjøre Drammen til en miljøvennlig by, uten en konteinervegg som «plakat» idet man ankommer fra vest, sør eller nord.

– Andre byer har gjestehavn på et slikt sted. Drammen har ingen gjestehavn, og ser det sånn ut, er det kanskje ikke så rart, slår Peter Høeg fast.

Mer fra Dagsavisen