Mikrobryggeriet i Fredrikstad ble startet for åtte år siden av seks dedikerte gründere. Pål Pettersen er daglig leder og brygger – han håper omsetningen i dagligvarehandelen kan berge bedriften gjennom en vanskelig tid.
– Vi er godt representert i butikkene og har foreløpig god flyt. Stopp i svenskehandelen er garantert også noe hele regionen vil nyte godt av.
Gir penger tilbake for å redde norsk lokalmat
Koronakrisen rammer norske lokalmatleverandører hardt. Bidraget fra dagligvarekjeden Meny er å gi 10 prosent av omsetningen tilbake til produsentene, i tillegg til reduksjon i prisene.
– Øl er nok ikke så lett å verken løfte fram eller selge billig her i landet, men kickbacken på 10 prosent av salget i en periode betyr mye for oss, og de mange produsentene rundt om i Norge, sier Pettersen til Demokraten.
– Vi er en såkalt matskattlevererandør til butikkjeden. Leverandører som gjerne er små, lokale produsenter av tradisjonsmat som ost, spekemat, kornprodukter og håndverksbrygget øl. Kjeden er veldig gode til å ta vare på oss. Nå har de gjort dette tiltaket etter å ha sett at småprodusentene sliter når salget til restauranter, uteliv og arrangementer blir borte.
Les også: Folk ivrer etter å kickstarte våren på hagesenteret til Anne Marie (+)
Nøisom er innovativ
Kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne i Meny forteller at Nøisom bryggeri i Fredrikstad var en av seks finalister av totalt 450 lokalmatprodusenter til fjorårets Matskattstipend.
– Nøisom lager unike produkter av høy kvalitet. Bryggeriet er også et godt eksempel på at lokalmatprodusentene ofte er gode på innovasjon, skryter Hynne.
– Nøisom har utviklet flere øl-varianter, samt både kaldbrygget kaffe og nå produksjon av tonic.
Saken fortsetter under bildet.
– Vi har gjennom de siste ukene vært i kontakt med mange av lokalmatprodusentene, og de sliter nå. Det bekymrer oss. Det er jo i tillegg til matglede, snakk om mange arbeidsplasser, sier kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne i Meny-kjeden. Foto: NorgesGruppen
Les også: Koronatiltak medførte stengt restaurant – nå har Tatiana og Michael suksess med take away (+)
– Hvorfor er det viktig for dagligvarekjeden å sikre videre drift for lokalmatprodusentene?
– Vi ønsker å ivareta bredt vareutvalg, unike varer, norsk matkultur, innovasjon og bærekraftig matproduksjon – alt dette er noe lokalmatprodusentene virkelig representerer. Vi har gjennom de siste ukene vært i kontakt med mange av lokalmatprodusentene, de sliter nå. Det bekymrer oss. Det er jo i tillegg til matglede, snakk om mange arbeidsplasser, forklarer kommunikasjonssjefen.
– Det er hard kamp om kundene i dagligvaremarkedet. Noen vil mene at dette er et markedsføringsstunt fra kjeden?
– Nei, vi har siden 2011 jobbet systematisk med norske lokalmatprodusenter. Nå samarbeider vi med 450 lokalmatprodusenter, de er viktige for oss, derfor ønsker vi også å hjelpe dem. De siste tre årene har vi brukt betydelige ressurser på å bistå norske lokalmatprodusenter - blant annet gjennom kursing, stipender og felles opplæringsprosjekter på tvers av bransjer.
Overetablering av mikrobryggerier
Under «normal drift» har Nøisom sju ansatte i bryggeriet på Øra. Målet er at Fredrikstad-folk skal se på Nøisom som sitt eget lokale bryggeri. Tapping på flasker er fortsatt viktig, mener daglig leder Pål Pettersen.
– Vi tapper tre varianter på boks og salget har vært veldig bra. Likevel tror vi kundene setter pris på flasker - glassflasker gir en annen opplevelse.
Saken fortsetter under bildet.
For drøye to år siden tappet Nøisom det første ølet fra mikrobryggeriet på boks. Foto: Nøisom
Les også: Nøisom på boks (Demokraten+)
– Nylig gikk et lokalt mikrobryggeri i Fredrikstad konkurs. Er det for mange små produsenter i bransjen?
– Det er nok en overetablering av mikrobryggerier i landet. Bakgrunn for at vi har lykkes er det gode samarbeidet vi har fått med alle dagligvarekjedene - bygd opp på felles tillit, avslutter Pettersen.
– Vi er som mange andre bedrifter rammet av Korona situasjonen. 40 prosent av omsetningen går til utelivsbransjen som nå totalt har stoppet opp, sier daglig leder på Nøisom mikrobryggeri, Pål Pettersen. Arkivfoto: Erik Wiggo Larsen.
FAKTA: Nøisom AS
Etablert: 12.12.2012
Ansatte: 7
Styreleder: Tormod Stene-Johansen.
Omsetning 2019: 18,5 millioner kroner inkludert særavgifter til staten.
Produksjonsvolum 2019: ca. 260.000 liter.
Produksjonslokaler: Fredrikstad Innovasjonspark, Øra.
Kunder: Dagligvare- og restaurantbransjen. Ca. 35 - 40 prosent av omsetningen går til utelivsbransjen.