Det er ventet en god del elbillanseringer i 2019, mange av dem i andre halvår. Flere av bilene har svære ventelister og usikkerhet rundt leveringstakten. Prognoser fra Opplysningsrådet for Veitrafikken sier at elbilandelen i personbilsalget her til lands vil passere 50 prosent i år, men det er nok først i 2020 det virkelig tar av. Da vil trolig leveringene slå inn for fullt, i tillegg er det ventet en rekke nye modeller fra store aktører. Her gir vi en oversikt over bilene som er bekreftet på markedet i 2020.
Flere fra Audi
I hjulsporene til e-tron SUV-en kommer Audi med flere elbiler. E-tron Sportback er på markedet helt mot slutten av 2019, mens en GT-versjon er ventet neste år. Det er antydet at GT-varianten vil baseres på samme plattform som Porsches Taycan.
BMW X3
Norge skal være det første landet i verden der iX3 kan reserveres. Importøren åpnet for dette i september 2018. Prisen for en plass i leveringskøen er 15.000 kroner.
– iX3 lanseres i 2020, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW.
Den skal ha en batteripakke på over 70 kWh, som skal gi en rekkevidde på mer enn 40 mil i WLTP-syklusen.
Året etter kommer en SUV på størrelse med X5 basert på konseptbilen iNEXT. Her anslås en rekkevidde på opptil 70 mil. Samme år kommer i4, som på konseptstadiet er en coupésedan, her skal rekkevidden nærme seg 60 mil.
Innen 2025 skal BMW tilby minst 12 helelektriske bilmodeller.
Ford med el-Mustang
– Vi ser fram til å tilby Fords meget spennende helelektriske bil i 2020, som blir en sportslig og anvendelig elektrisk bil som garantert vil videreføre de gode kjøreegenskapene Ford er kjent for, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, i en pressemelding.
Selskapet sier det blir en bil som skal være «inspirert av designet til ikoniske Ford Mustang», med en rekkevidde på 48 mil.
Ford har uttalt at de i 2022 skal ha 16 helelektriske biler på markedet globalt sett.
Urban elbil fra Honda
– Det er helt korrekt at vi er i full gang med å forberede oss på Hondas nye elbil, «Urban EV», som den foreløpig heter, sier Thomas Larsen, pr-sjef hos Honda-importøren.
Han regner med at en relativt ferdig utgave vil bli vist på Genève-utstillingen i mars, og at de da også vet mer om det tekniske.
– Vi forventer å ta imot forhåndsordre i løpet av 2019, og Norge blir et av de viktigste markedene for Honda i Europa. Lanseringen er i 2020.
Mazda bekrefter
Mazdas første elbil skal være klar i 2020.
– Denne vil bli tilgjengelig både som ren elbil og med en rotasjonsmotor som rekkeviddeforlenger. Utover dette har vi dessverre ikke noe informasjon å dele per i dag, sier Petter Christian Grüner Brinch, produkt- og pr-sjef hos Mazda i Norge.
Billigbil fra Opel
Den norske importøren sier de skal åpne ordrebøkene for en elektrisk versjon av den kommende Corsa-modellen i år.
– Takket være en svært konkurransedyktig pris, vil nye Corsa gjøre elektrisk mobilitet tilgjengelig for mange nye kunder, den blir en elbil for folk flest, sier konsernsjef Michael Lohscheller, i en pressemelding.
Vivaro og Mokka X skal også komme som elbiler i 2020.
Småbiler fra Peugeot
– Elektrisk 208 og 2008 blir vist neste år. De kommer til Norge i 2020, forteller Stian Ghile hos den norske importøren.
I tillegg viste de modellen e-Legend på bilutstillingen i Paris i høst. Her skal konsernsjef Jean-Phillippe Imparato ha sagt at de vil vurdere å sette den i produksjon hvis 500.000 viser sin interesse.
Polestar blir helelektrisk
– Vi jobber mot å vise fram Polestar 2 i første kvartal 2019, sier Brent Ellis, pr-ansvarlig for Polestar i Europa.
Ellis sier alle modellene etter den aller første, som er en ladehybrid, skal være helelektriske.
Han anslår en rekkevidde på 50 mil for Polestar 2, og en motoreffekt på rundt 400 hestekrefter. Bilen blir på størrelse med Tesla Model 3, med samme type karosseri.
– Den går i produksjon tidlig i 2020.
Året etter kommer den tredje bilen fra Polestar, som skal være en elektrisk SUV.
Norge er et av de første landene merket skal etableres i.
Porsche følger opp
Porsche første elbil, Taycan, lanseres i år, og produsenten har bekreftet at den skal følges av Mission E Cross Turismo, en slags stasjonsvognutgave med SUV-detaljer.
Taycan har en motor på mer enn 600 hestekrefter og en rekkevidde på drøyt 50 mil i NEDC-syklusen.
Skoda med elektrisk 4x4
Mot slutten av 2020 skal Skoda være klar for markedet med bilen som de har kalt Vision E. Den skal ha firehjulstrekk, være tilgjengelig som SUV og ha en rekkevidde på nær 50 mil. Bilen er basert på samme plattform som Volkswagens I.D.
Toyota antyder flere elmodeller
– Toyota og Lexus vil lansere sine første elbiler tidlig på 2020-tallet. Det jobbes med en dedikert elbilplattform som vil gjøre det mulig å bygge en rekke forskjellige modeller av forskjellig størrelse og type, sier Espen Olsen, informasjonssjef hos den norske importøren.
Volkswagen med en hel serie
Volkswagen har vist diverse elbilkonsepter under fellesnavnet I.D., som skal bli til en hel modellserie.
– Produksjonsstart på den første I.D er i desember 2019. Bilen blir den første på en helt ny plattform for elbiler. I.D. kommer til Norge i første halvdel av 2020, sier Anita Svanes, informasjonssjef hos den norske Volkswagen-importøren.
Selskapet sier den skal ligge i samme prissjikt som Golf.
I andre halvår av 2020 kommer I.D. Crozz, også det en bil i kompaktstørrelsen, men med SUV-utforming. Så skal konsernet følge opp med ytterlige nye modeller i omtrent samme hyppighet etter det.
Volvos el-SUV
Volvo har allerede for et par år siden vist plattformen deres elbiler skal bygges på, men det drøyer fortsatt litt tid før de er på veien.
– XC40 blir Volvo Cars' første elbil. Den kommer til Norge i 2020, men det er ikke bestemt når på året det blir ennå, sier Erik Trosby, informasjonssjef hos Volvo i Norge.