Nyheter

Gjorde våte drømmer til virkelighet

l Iris (40) og Vidar (51) dro til Balkan for å kjøpe båt

-Å handle båt i utlandet vil som regel være økonomisk lønnsomt. Men det beste er likevel reisa du får på kjøpet!

Det forteller eventyreren Vidar Thorkildsen (51) som nå er underveis fra Kroatia til Fredrikstad i en 38 fots stor - eller var det liten - cabincruiser.

Levde ut drømmene

Sammen med kjæresten Iris Brenden (40) har Vidar gjort hva mange båtfolk snakker om, men aldri realiserer; å hente hjem en skapelig bruktbåt fra fjerne himmelstrøk.

På selveste 17. mai, for øvrig båtskipperens egen bursdag, gjorde Iris og Vidar drøm til virkelighet. Da stevnet paret ut fra den kroatiske havnebyen Zadar i retning Norge med nyervervelsen - en Galeon 380.

-Nå har vi mange spennende uker foran oss. Vi skal blant annet passere Messina-stredet ved Sicilia hvor myndighetene er på tå hev som følge av de mange båtflyktningene. Men vi regner med at det skal gå bra. Vi har jo allerede fått litt erfaring fra vårt stopp i Vlore i Albania. Her stod bevæpnet politi klare bak piggtrådgjerdene da vi skulle klappe til kai. At vestlige lystbåter beveget seg inn på deres territorium var visstnok slettes ikke dagligdags, forteller Vidar.

Kanal-ferie

Overfor Demokraten understreker Vidar Thorkildsen at det er mer eventyrlyst enn «spare-penger-motivet» som har drevet ham til å reise helt til Balkan for å kjøpe båt.

-Alle som legger ut på en slik ekspedisjon får minner for livet. Det sier jo de som har gått foran oss. For vår del skal dette også være en ferie som vil vare i mange uker, forklarer Vidar som har vært båteier siden han var 12 år gammel. Den gang var det ei GH-jolle han fartet rundt med.

-Hvordan er reiseruta lagt opp?
-Vi startet i Biograd like sør for Zadar, fortsatte ned den kroatiske kysten mot Albania slik at vi fikk kortet ned overfarten til Italia noe. Akkurat nå befinner vi oss på den italienske østkysten og skal herfra over det Tyrrenske havet mot Genova-bukta. Så går vi videre vestover mot Frankrike hvor vi starter på den lange kanal-etappen mot Tyskland. Fra Østersjøen går turen videre til Norge, forklarer Thorkildsen.

-Været har vært bra så langt?
-Helt fantastisk. Her er det sommer sol og varme! Det vil si; Iris syntes det «sjøa» litt her om dagen. Men for meg var det

flatt vann! ler Vidar som mange husker den dag i dag husker som den lokale Woodstock-festivalens far på Akerøya.

God planlegging

-Hvilke råd kan du gi andre som vil anskaffe seg båt langt borte fra hjemlige farvann?

-Planlegg godt, sørg for at du har med verktøy, de mest nødvendige reservedelene og nok proviant selvsagt. Hva gjelder selve kjøpet så er mitt klare råd å benytte et meglerselskap. Handler du direkte fra en privatperson er sjansene for å bli lurt adskillig større. Å ha forsikringene i orden er selvsagt også viktig, poengterer Vidar Thorkildsen som pr. i dag ikke vet når eventyrreisa ender:

-Vi skal ta oss god tid. Vi er hjemme igjen i løpet av sommeren. Det er det eneste vi vet.

ARNE BØRRESEN I tekst
arne.borresen@demokraten.no

Dagboknotater fra Iris

Iris Brenden har laget egne dagboknotater om sjøreisa fra Kroatia til Norge. Her følger et utdrag fra de første dagene ombord:

«I dag 15. mai hadde vi planer om å starte reisen, men båten er ikke helt klar enda. Nå har det begynt å blåse opp og vinden skulle ta seg opp utover kvelden. Vi må nok derfor bli her en dag ekstra. Det skulle bli roligere utover dagen i morgen, så da får vi krysse fingrene og håpe vi kommer oss av gårde utover dagen i morgen isteden. Tar det litt med ro i dag og bare pusler litt med siste innspurt.

Den gamle eieren av båten kom også innom en tur i dag. Han viste oss rundt en siste gang og vi fikk spurt om alt vi hadde glemt siden sist. Han hadde også med seg gaver. Rødvin, lokal spekepølse og en kart bok over Kroatia som han hadde skrevet en personlig hilsen i. Det var koselig å se han igjen for han og kona var utrolig hyggelige. Man kunne se at han synes det var litt vemodig å ta farvel med båten, men vi lovet å ta godt vare på den og sende noen bilder underveis

16 mai. Det er grått og det kommer små regnbyger. Blåser kraftig i perioder og det er ikke mer enn 20 grader nå. Drømmen var å kjøre til Albania kysten før vi krysser over til Italia, men nå har vi snakket med en nordmann og en østerriker som var veldig negative til det. Historiene de forteller handler om at det er dyrt og korrupt. De kan holde oss tilbake i mange dager og krever store summer for å slippe oss av sted. De snakker også om pirater som kan plyndre oss. Vi har nå gått litt i tenke boksen og får prøve å høre om det er noen andre som har vært der.

Det var noe feil med motoren på jolla, men tror at Vidar nå har fått ordnet på den. Han har også sjekket dieseltanken, filtere og remmer på båten. Alt ser bra ut. Nå gjenstår det å montere kart plotter, så tror jeg det meste er klart bare vinden løyer litt.

17.mai

17 mai. Gratulerer med dagen Norge og gratulerer med dagen kjære Vidar. Her starter vi jomfruturen på bursdagen din. Koselig og spennende måte og feire dagen på.

Nesten for varmt

I dag er det nesten for varmt og vindstille. Vi skal ikke klage for det har vært nok av kjølige dager hjemme i Norge. Nå er vann og diesel tanken fylt opp og vi er endelig klare til å dra. Har sommerfugler i magen når vi kjører ut fra den trygge havnen.

Kroatias kystlinje er vakker selv om det består mest av fjell og skog. Det er noen små klyngen med hus innimellom. Det er masse øyer og halv øyer her, så man må sjekke godt på kartet så man ikke havner inn i en lang vik og må snu. Vi nå sone oss ut på kart plotteren hele tiden så vi er sikker på at vi går utenfor de store halvøyene. Noen øyer er også forbundet med lave bruer som vi ikke kommer under.

Første stopp var Trogir. En utrolig koselig gammel by med små trange gater som er stein belagt. I dette landet har de vært flinke til å ta vare på historien. Dette er det fjerde stedet vi er med en. Gamleby. Selv om der er fine på hver sin måte så må jeg si at Trogir står mitt hjerte nærmest. Kanskje jeg forandrer mening når vi kommer til Dubrovnik men det vil tiden vise.

Det begynner å bli sent og vi må finne et sted å legge båten for natten. Vi kommer til Splitt og vinner en kai. Det er første gang vi har møtt på tråd uhøflig menneske og vi blir jaget. Fikk beskjed om at det var privat. Fant så noe båter som lå til kai et annet sted, men der gikk alarmen på båten så snart vi kom nær den, så vi måtte flytte oss igjen. Det tredje stedet fant vi noen måter som lå uten for den store ACI marinaen og fant oss godt til rette rett utenfor noen restauranter. Da kom vakten fra marinaen og krevde 600 kr for å ligge der en natt. Er man rik så er det ingen problemer med båt her, men når man regner etter hvor mange overnattinger vi skal ha før vi kommer hjem, så fant vi ut at det ikke gikk. Mørket begynte å komme men da fant vi oss en ny lokal Marina og snek oss stille inn for natten. Blir vi oppdaget i morgen tidlig får vi heller spille dumme og betale det de krever.»