Nyheter

Startvansker i vinterferien

Flatt batteri, dårlige dekk og feil pakking av bilen gjør vinterferien til et lite mareritt for mange.

En gjenganger er at mange får seg en uønsket forlengelse på vinterferien, fordi de først og fremst ikke får start på bilen. Enkle grep vil imidlertid gjøre bilen din både tryggere og mer pålitelig, og sikre at ferien går etter planen, opplyser konsernsjef i Viking, Hans Petter Semmelmann.

– Startvansker og flatt batteri er hovedårsaken til at bilister får problemer, og står for cirka 35 prosent av alle skadeårsaker i vinterhalvåret. Bilbatteri tappes fort i kulda, og altfor mange sjåfører tenker ikke på at batteriet har en begrenset levetid og trenger vedlikehold. Nordmenn er stort sett flinke til å ta vare på bilen sin, men man tenker ikke alltid på batteriet, sier han til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Tall fra forsikringsselskapene (FNO) for de siste 20 årene viser at det oppstår rundt 50 prosent flere trafikkskader i vintermånedene.

Startkabler

I vinterferieukene opplever Viking, som er DNB Skadeforsikrings samarbeidspartner på bilredning, en kraftig økning i antall assistanser. I vinterferien skjer det i overkant av 20 prosent flere utrykninger nær typiske vintersportssteder, hytteområder og fjelloverganger.

Sørg for å sjekke at batteriet er ladet før du drar på fjellet. Det er heller ikke dumt å ha startkabler, lader eller en såkalt «start booster» tilgjengelig, råder Anne Stine Eger Mollestad i DNB Skadeforsikring.

– Under vintermånedene ser vi en økning i motorproblemer og startvansker på grunn av motorproblemer. Mange slipper ubehageligheter hvis de er nøye med å sjekke frostveske og oljenivå eller bytter til en tynnere motorolje som egner seg bedre i kulde. Dette vil også være med på å bevare holdbarheten til bilen, sier hun til ANB.

Mange ulykker i vinterferien skyldes dårlige dekk og dårlig planlegging.

– Dekkene har veldig mye å si for veigrepet på vinterføre, og derfor er det viktig å ha riktig lufttrykk og sørge for at dekkene er satt riktig på. Mange moderne dekk har for eksempel mønster som skal rulle i en bestemt retning. Det er også viktig å huske på at alle dekk går ut på dato etter noen år, og gamle dekk har betydelig dårligere veigrep enn nye. For dem som ferdes mye på asfalt i byer til vanlig, er det viktig å vaske dekkene før man kommer på vinterføre, understreker Anne Stine Eger Mollestad.

Dødsfelle

Feil pakking av bilen fører til mange alvorlige personskader, og det slurves mye med at gjenstander ligger løst i bilen. Eger Mollestad anbefaler derfor aldri å la gjenstander ligge usikret i bilen.

– Den største og tyngste bagasjen skal ligge lavest og så langt fram i bagasjerommet som mulig. Dette gir lavt tyngdepunkt og bedre kjøreegenskaper. I tillegg kommer ikke bagasjen i bevegelse ved en bråstopp. Tungt skiutstyr med skarpe kanter kan fort bli en dødsfelle, sier hun.

En alpinstøvel på en kilo vil ved en bråstopp i 50 km/t komme som et prosjektil med en vekt tilsvarende 96,5 kilo. I 70 km/t vil tyngden utgjøre 189 kg, og i 90 km/t vil vekten tilsvare hele 312 kg.

Det viktigste rådet Viking kan gi i vinterferien er å være tålmodig i kø, tilpasse farten etter rådende føreforhold, ha gode dekk og ta hensyn til andre trafikanter.

– Dersom uhellet skulle være ute, anbefaler vi å ta kontakt med profesjonelle bergingsselskaper – i motsetning til å prøve å reparere selv. Dagens bilpark er såpass avansert, og spesielt med nye biler forverrer ofte sjåfører skadene når de prøver å reparere bilen selv, sier Hans Petter Semmelmann. (ANB)

Mer fra Dagsavisen