Nyheter

Kan roboter ha vondt i hodet mandag morgen?

Mitt problem er en bil som har hatt så mange feil, at jeg etter hvert har utviklet et nært vennskapsforhold til gutta som jobber med bilberging.

I dag er det mange forskere som mener at maskiner faktisk kan tenke, en robot som tar oppvasken og drar i gang med støvsugeren hver lørdag morgen høres fristende ut, men jeg tviler på at det er spesielt hyggelig å leve i en verden med stua full av intelligente roboter. Nå vil sikkert noen påstå at etter et langt samliv har ektefellen gradvis blitt forvandlet til en menneskelignende robot, men dette temaet lar jeg ligge urørt.

Mitt problem er en bil som har hatt så mange feil, at jeg etter hvert har utviklet et nært vennskapsforhold til gutta som jobber med bilberging. - Jeg har fått en mandagsbil, sier jeg til vår biljournalist. Han repliserer kjapt at mandagsbiler finnes ikke lenger, - bilfabrikker fylt opp av hardt arbeidene personer som skrur og monterer for å få bilen raskt videre på samlebåndet er en saga blott, nå er det intelligente roboter som regjerer på produksjonslinja, avslutter han. Greit nok det, men kan vi vanlig dødelige ha en tung start på uka, er jeg fortsatt overbevist om at tannhjula på en robot kan være vanskelig å få i gang en grytidlig morgen, selv om det er mandag eller torsdag. Som omtalt på våre bilsider sist mandag har det svenske forsikringsselskapet Länsförsäkringar nylig lagt frem en rapport som viser hvilke biler som har flest og færrest feil med det tekniske. Min bil stod ikke på listen blant de ti dårligste bilmerkene og heller ikke blant de ti beste merkene, med mine erfaringer ville det sistnevnte ha vært et mirakel. Gode opplevelser gjør inntrykk, forteller bilprodusenten meg på sine nettsider og fortsetter på originalspråket; Sie dokumentieren das Leben; Personen und Momente sind für ewig in ihnen festgehalten. At minnene sitter lenge i oss og preger oss som mennesker og som organisasjoner, slik bilprodusenten høylytt proklamerer er sikkert riktig, men dette gjelder dessverre ikke bare de positive minnene. Den lokale forhandleren har uten diskusjon kjempet med problemene, reparert bilen når han har hatt den på sine ufrivillige besøk og alltid som garantisak uten kostnad for bileier. Det viser at det tross alt finnes noen lyspunkter i bilbransjens hektiske hverdag.

Tirsdag fylte jeg bensin på kjøretøyet, noe som resulterte i et totimers opphold på en krakk utenfor bensinstasjonen. På vei ut av lokalet, etter å ha godtatt summen på kassa, oppdager jeg at en miniatyrversjon av Vøringsfossen har åpnet seg under bilen. Bensintanken har begynt å lekke og jeg må be stasjonsbetjeningen om hjelp. Ingen grunn til å anklage de ansatte på bensinstasjonen, dette må innehaveren ta ansvar for, men ordet bensinlekkasje virket like ukjent på de som var på vakt, som rentenedgang for sentralbanksjef Svein Gjedrem. Jeg måtte selv ta kontakt med brannvesen og bilbergingsselskap for gode råd. Når jeg antydet overfor betjeningen at det kanskje ville være fornuftig å få fjernet de nærmeste bilene og personene som tuslet rundt med ferskt drivstoff under skosålene, virket i alle fall det som et positivt innspill. Hva hvis en bilbrann skulle ha oppstått rett ved bensinpumpene? Jeg vil tro at et sikkerhetskurs for de ansatte kan være en fornuftig investering, hvor mye dressing det skal være på hamburgeren lærer de sikkert uten å gjennomføre et kurs. Dråpen som fikk begeret til å renne over denne uken, den siste olje, eller rettere sagt 95 oktan i store blyfrie strømmer, sitter fortsatt i minnet til undertegnede og preger mitt forhold til bilhold, for å bruke produsentens egne ord.

Historiene om manglende service og kundeoppfølging i bransjen er mange og erfaringene diskuteres sikkert like heftig under lunsjen på andre bedrifter, som det jeg og mine kollegaer gjør det her i Demokraten. Det er uten tvil at mange firmaer i bilbransjen, og relaterte bransjer, står overfor en stor utfordring med hvordan de behandler sine kunder. Den kraftige økningen i nybilsalget de siste årene og utviklingen av bensinstasjoner som har større fokus på salg av grillpølser og blomsterbuketter, krever at ledelsen tar seg ett minutt stillhet og vurderer hvordan de ansatte behandler sine kunder. Fokus på service og ikke minst finne ut av hva kundene ønsker når de oppsøker bedriften er noen nøkkelord. Et sikkerhetskurs for alle ansatte på bensinstasjoner må være et grunnleggende element. For kundemottagere i bilbransjen er det viktig at kundene blir tatt imot på en trygg, faglig og seriøs måte. Verkstedbesøk må ikke oppfattes som en stressfaktor med hensyn til usikkerhet rundt pris og avtalt levering, målet må være at vi alle får en positiv kundeopplevelse. Bransjen har åpenbart et stort forbedringspotensiale.

god helg – mulig vi treffes på en bensinstasjon nær deg.

Mer fra Dagsavisen