– I en så trang by som Oslo er vi nødt til å prioritere sykkelen kosekvent over bilen, sier Lan Marie Nguyen Berg i MDG. FOTO: Dusan Lovre

Takk, Oslo!

Oslos innbyggere har nå lavest klimautslipp av alle storbyene i Norge. Men vi er ikke i mål. Vi skal til null utslipp.

Miljødirektoratet la for kort tid siden frem ny og forbedret klimastatistikk. Den viser at vi i Oslo på bare to år har kuttet klimautslippene med nesten 16 prosent. Regjeringen har til sammenlikning kuttet kun 3 prosent i samme periode.

Til dette vil jeg si: Tusen takk til alle Oslo-folk! Takk til folk og næringsliv i Oslo som hver dag bidrar til å gjøre Oslo til en bedre og grønnere by med lavere utslipp. I Oslo reiser rekordmange med kollektiv, sykkel eller elbil, bylufta er renere enn på lenge og nå går klimautslippene kraftig ned.

Hovedstaden har lavest klimautslipp per innbygger av alle storbyene. Bergen, som også har kuttet mye utslipp, har nesten dobbelt så store utslipp per innbygger, mye grunnet forurensende sjøfart.

Men vi gir oss ikke der. Vår ambisjon er at Oslo skal bli verdens første utslippsfrie hovedstad, på bare elleve år. Bergen er eneste storby i Norge med et tilsvarende mål. Det er fantastisk at Norges to største byer har så høye klimaambisjoner, og at vi kan konkurrere om å komme først til null.

Globalt står byene for 70 prosent av verdens klimautslipp. De er derfor helt sentrale for å løse klimautfordringene.

Spesielt gledelig er det derfor at utslippene fra veitrafikk nå går ned, ikke bare i Oslo, men i nesten alle Norges storbyer. Generelt ser vi nå en tendens til at storbyene tar klimaledelsen, mens regjeringen sakker akterut. Men selvsagt, takk også til regjeringa for å støtte opp under en politikk som kutter utslipp fra veitrafikken.

Dessverre svikter regjeringen der det teller mest. Selv om Norge allerede eksporterer nesten en halv milliard tonn CO2 hvert år fra olje og gass, lyste regjeringen for kort tid siden ut 90 nye oljefelt. Regjeringen Solberg vil åpne over 100 km motorvei bare i år, og legger opp til fortsatt kraftig vekst i flytrafikken.

Jeg ble født i 1987 – året da Gro Harlem Brundtland la fram rapporten «vår felles framtid» for FN. Siden har norske utslipp økt, spesielt i oljesektoren og transportsektoren. Det har vært 32 tapte år i klimapolitikken, der mantraet har vært at klimakrisen er noe som skal løses av noen andre, et annet sted eller til en annen tid.

Tallenes tale er klare: Mens Sverige og Danmark har kuttet over ¼ av sine utslipp siden 1990 har har norske utslipp økt. En nordmann har på landsbasis nesten dobbelt så høye klimautslipp som en svenske. Selv med vannkraft i strømnettet, er vi et av verdens verstingland når det kommer til klimahandling.

I Oslo gjør vi det annerledes. Vi oppgraderer Oslo, sammen med folk. Vi gjennomfører nå den største utbyggingen av kollektivtrafikken siden T-banen ble bygget etter krigen. Oslo har fått flere avganger og mer kapasitet på buss, T-bane og trikk. Folk responderer og rekordmange reiser nå kollektivt.

Oslo har innført rushtidsavgift for bilkjøring og fjernet kommunale parkeringsplasser i sentrum. Biltrafikken i Oslo har gått ned, skoleveiene er tryggere. Oslo-folk puster nå renere luft enn på lenge.

Samtidig gir vi elbilene kraftig rabatt i bomringen, gratis parkering på kommunale p-plasser og ikke minst støtte til installasjon av ladere. Også dette liker innbyggerne. I mars var hele 8 av 10 nye biler solgt i Oslo elektriske.

I denne bystyreperioden har vi også tidoblet tempoet i sykkelveiutbyggingen. Oslo har fått 34 km med ny sykkelvei siden 2015, og skal bygge ytterligere 26 km i 2019. Nå sykler folk som aldri før, også på vinterstid.

Slik gjør vi Oslo til verdens første utslippfrie by. Det beste er at det som gjør Oslo til en god by for fremtiden, også gjør den bedre å bo i nå i dag. Derfor har jeg aldri vært så optimistisk på klimaets vegne som nå. Klart vi kan løse klimakrisen! Sammen.

Så igjen: Takk, Oslo. Dere er med på å redde verden.