Dagsavisen mener

Vi må prioritere andre og mindre prangende prosjekter enn ferjefri E39

Ferjefri E39 langs kysten må legges på is. Vi trenger pengene til andre prosjekter.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Det er planlagt å bygge en rekke kostbare bruer og tunneler på strekningen Kristiansand-Trondheim i prosjektet ferjefri E39. Nå går en allianse bestående av Naturvernforbundet, Lastebileierforbundet og Transportarbeiderforeninga sammen om å si nei til det råflotte prosjektet. Det støtter vi dem i.

Tanken om å knytte kysten sammen fra Trøndelag i nord til Agder i sør er god. Dette er likevel ikke rett tidspunkt å bruke hundrevis av milliarder kroner på firefelts veiforbindelse langs kysten. Vi har mer enn nok annet å bruke penger på.

Veiene er rett og slett utrygge og farlige

En av de tingene vi må prioritere framfor ferjefri E39, er bedre og tryggere veier på vestlandet. Her er etterslepet på vedlikehold så stort at det setter liv og helse i fare.

De fleste har trolig sett bilder av steinras langs fylkesveier på i vest. Veiene er rett og slett utrygge og farlige. Legg til sommerens nedbørsrekorder og påfølgende ras og flommer, og behovet for investeringer i eksisterende infrastruktur blir enda synligere.

Flere steder, spesielt i Vestland fylke, oppfyller ikke veiene kravet til gul stripe, som innebærer en viss veistandard og en bredde på minst seks meter. Situasjonen på disse veiene er så prekær at yrkessjåfører er redde for å kjøre på dem, forteller regionsjef Jan Ove Halsøy i Lastebileierforbundet til Klassekampen.

Han krever at regjeringen må komme med strakstiltak for å få på plass gul stripe på E39 i Nasjonal Transportplan (NTP). Den kommer til våren.

Vi er helt enige i at vi må prioritere andre og mindre prangende prosjekter enn ferjefri E39. Sikring av eksisterende veinett må være prioritering nummer én.

Så er det slik at vi skal kutte utslipp i Norge. Det neste store, nasjonale infrastrukturprosjektet bør derfor gå på skinner. Også jernbanen skriker etter mer penger, både til å oppgradere gamle traseer og spor, og til å bygge nytt. Det er viktigere enn ferjefri E39, og bør prioriteres langt høyere.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

Mer fra: Dagsavisen mener