Lørdag 15. april går fristen ut for å søke høyere utdanning. Det som er synd med årets opptak er at vi for andre år på råd ikke stiller høye nok krav til fremtidens lærere.
I tillegg stiller vi færre krav til lærerne som er ferdig med utdanningen og er ute i jobb, og gjør mindre for å utvikle dem. Hvorfor har vi blitt så redde for gode lærere?
I fjor fjernet regjeringen 4-kravet i matte. Det var et minstekrav for alle som søkte seg til lærerutdanningen. Argumentasjonen fra regjeringen var at mange kunne blitt flinke lærere, selv om de hadde under 4 i matte.
Det regjeringen ikke forstår, er at å stille krav er å bry seg.
Før kravet ble innført strøk mange av studentene på universitetets egen matteeksamen. Etter kravet ble innført var det flere som besto. 4-kravet førte rett og slett til at Norge fikk flere utdannede lærere, som bør være hovedformålet med lærerutdanningen.
Samtidig stopper ikke utviklingen etter lektorutdanningen. Under Høyre-regjeringen satset man mye på etter- og videreutdanning av lærerne. Dette gjorde man fordi vi hele tiden får ny kunnskap om fagene, og om hvordan man skal lære dem bort.
[ Hun elsket læreryrket. Plutselig skjer det. Hun er sikker på at de skal bli skutt ]
Dessverre jobber dagens regjering aktivt mot at lærerne skal videreutvikle kunnskapen sin. Dette fører til at elevene får lærere som underviser i noe de ikke kan nok om. Vi mener det er rettferdig at lærerne sendes tilbake på skolebenken for å bli flinkere – elevene fortjener lærere som vet hva de lærer bort.
For å få flinkere lærere, må de også jevnlig bli vurdert. I dag er det stort sett lærerne selv som tar initiativ til å bli vurdert av elevene sine. Problemet er at vurderingene ikke skjer ofte nok, og uten vurdering av læreren blir det vanskelig å vite om elevene har fått den hjelpen de trenger til å lære seg fagstoffet.
Samtidig er det naturlig å tro at kun lærerne som vet at de kommer til å få gode resultater lar seg selv vurdere. Elevene bør dog alltid ha muligheten til å vurdere alle lærerne sine, uansett hvor flinke lærerne selv synes de er.
Skolen kan bedre. Elevene skal alltid være i fokus på skolen. Derfor er det på tide å sette elevenes interesser først, i stedet for å skjerme lærere fra krav og tilbakemeldinger.
Nå er det nok sutring, skolen er for oss!
[ Lærer: «Et menneskeliv er ikke mer verdt om man er flink i realfag enn om man er rå med henda» ]
[ Lektor: «Argumentasjonen mot eksamen baserer seg på opptil flere myter» ]