Debatt

Må vi salte i Oslo kommune?

Salt kan ha uheldige virkninger for det biologiske mangfoldet langs veien, og mange hundeeiere er bekymret for at dyrene får tørre og såre poter.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Ingen liker vel salt i såret! Oslo kommune salter ikke turveier eller adskilte gang- og sykkelveier som ligger i eller ved sårbare naturområder, som gjennom parker og langs elver.

Mange lurer på hvorfor Oslo kommune ikke strør med sand og grus istedenfor salt. Grus er faktisk kommunens foretrukne strømiddel, men det er ofte et dårligere alternativ. Det gir dårligere luftkvalitet og dårligere trafikksikkerhet. Oslo har vintrer der temperaturene veksler rundt null, og der nedbør kommer som både snø, sludd og regn som fryser på bakken. Uten salt kan både fortau, sykkelveier og veibanet bli svært glatte, og det ville blitt vanskeligere for både folk og bussen komme seg trygt fram.

Tester miljøvennlig alternativ til salt

Denne vinteren er det i gang et pilotprosjekt i Østensjøveien langs Østensjøvannet. Vi har øremerket 2,5 millioner i budsjettforslaget til å teste ut et miljø- og sykkelvennlig smeltemiddel for å holde veiene og sykkelfeltene isfrie. Vi gjør dette etter et vedtak i Østensjø bydelsutvalg som er bekymret for veisalting ved Østensjøvannet naturreservat og Østensjøområdet miljøpark. Bydelen har bedt om at vi prioriterer veiene langs Østensjøvannet for mer miljøvennlige alternativer i 2018.

Vi innfører også nye rutiner. For å unngå en økning i kommunens saltbruk skal det bare brukes salt i sykkelfelt som ligger på veier som allerede saltes av andre hensyn enn sykkel. Resten av sykkelveinettet skal holdes farbart på andre måter, som ved økt frekvens av brøyting, feiing og strøing.

Bedre for de gående og syklende

Samtidig trapper vi opp vintervedlikeholdet i byen vår. Vi må legge til rette for at det skal være greit for alle å komme seg fram, enten man skal spasere en liten tur på butikken, gå til T-banen eller sykle til jobben. Derfor trapper vi opp brøyting av fortau og gangveier. I sentrumsbydelene brøyter vi allerede fortauene ved 3 cm snø. Dette utvider vi til ytre by der vi fra i år skal brøyte fortauene etter 3 cm snøfall og innen 4 timer.

Samtidig har vi trappet opp vinterdriften av sykkelveier. Da vi tok over styringen av Oslo innførte vi høy-frekvent brøyting og feiing av sykkelveier på 60 km av sykkelveinettet. Samme vinter var det en kraftig vekst – 38 prosent – i antall syklister, mye høyere enn veksten i sommerhalvåret. Vi har satt av mer penger de neste vintrene, denne vinteren øker vi 80 kilometer.

Mer fra: Debatt