Nyheter

Ikke helt 
optimalt

MELLOMKLASSEN: Kia Optima er merkets ubestridte toppmodell. I dette sjiktet holder det ikke å lokke med landets beste garantier.

Du trenger ikke å ha kjørt Kia Optima så mye som en meter for å se at dette er en bil som vil få utfordringer allerede før den er skikkelig etablert her til lands.

Den havner på sett og vis mellom to stoler. I størrelse er den på nivå med biler som BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes-Benz E-klasse. Prisen er derimot fjellstøtt plantet i mellomklassen. Det kan muligens høres ut som en fordel, men sånn er det ikke nødvendigvis. Optimas aller største problem er at bilen kun leveres som sedan i en klasse der kundene stort sett etterspør stasjonsvogner her til lands.

Gammel

Men utfordringene stopper ikke der. Kia Optima er nemlig ikke noen ny bil. Riktignok er den nettopp lansert her til lands, men denne versjonen av Optima har vært i produksjon siden 2010.

Bak rattet er det lett å merke. Betjeningen av den ellers godt plasserte skjermen på midtkonsollen vitner om det, og dens grafiske inntrykk er ikke helt på nivå med det man forventer å finne i denne klassen. At bilen heller ikke er utstyrt med DAB-radio sladrer også om at denne bilen har noen år på baken.

Autobrems mangler

Assistentsystemer som vingleassistent og blindsoneassistent er imidlertid på plass. Vingleassistenten gir dessuten litt styrehjelp når den oppdager at bilen er på vei ut av kjørefeltet.

Et typisk trekk for koreanske biler er likevel at de ligger noe etter hva systemer som dette gjelder. Vi er derfor ikke overrasket over at autobrems ikke finnes til Optima.

Komfort

Ute på veien er det tydelig at Kia har lagt enhver sportslig ambisjon på hylla. Den 1,7-liters store dieselmotoren er ikke verdens mest potente. Ytelsen er 136 hestekrefter, og det maksimale dreiemomentet er 320 newtonmeter.

Med en automatkasse som er optimalisert mot sedate girskift, ender man opp med en bil der komfort har fått første prioritet. Noen glupsk appetitt på svinger har den ikke. Selv med sportsprogrammet aktivert, lener man seg raskt tilbake for å heller å nyte komforten.

Gode garantier

Dessverre skjemmes opplevelsen noe av en fjæring som ikke løser aller problemer like godt, samt en motor som er litt vel hørbar.

Kjørestillingen er god og plassen er grei nok - selv om støttebjelkene rundt glasstaket stjeler verdifull takhøyde. Også i baksetene er det god plass, men støtten er ikke optimal. Bagasjerommet i Optima rommer 505 liter, og bakseteryggen kan legges ned for ytterligere volum. Dessverre har Kia valgt en svært enkel løsning for hengsling av bagasjeromslokket. Her finner man bøyler, som de fleste andre produsenter har erstattet med andre løsninger for lenge siden. Ulempen med disse er at de stjeler plass, samtidig som de kan ødelegge bagasje dersom du smeller lokket igjen og har skjør bagasje under bøylene.

Bra er derimot garantiene. Nybilgarantien er på 7 år eller 150.000 kilometer. Og om du i tillegg velger en Optima uten all staffasjen, får du en stor og rommelig sedan for drøyt 300.000 kroner. (NTB Tema)

Tre alternativer

Opel Insignia: Opel har nylig frisket opp Insignia. Bilen har fått mer teknologi, et noe endret utseende og bilen kjører bedre enn før. Dieselmotoren yter 130 hestekrefter, og dermed er den på samme nivå som Kia Optima hva ytelser gjelder.

Mazda 6: Med en toliters dieselmotor som yter 175 hestekrefter er Mazda 6 2,2D en joker. Den er betydelig raskere enn både Kia og Opel, og kjøreegenskapene er sportslige og kompetente. Designmessig har Mazda gjort mye de siste årene, og det nyter bilen godt av.

BMW 5-serie: En ribbet BMW eller en fullastet Kia? Spørsmålet er åpenbart, for med en pris på 419.900 kroner for testbilen kan du nesten få en basisutstyrt BMW 5-serie. Den prestisjemessige gevinsten er åpenbar, men du må forberede deg på å måtte gire selv og leve med en helt basisutstyrt bil.

Mer fra Dagsavisen