Nyheter

Blir Kia høstens elbil-snakkis?

STRØMMER PÅ: Elbilmarkedets utvikling avgjør om Kia Soul blir høstens snakkis eller havner blant de anonyme.

Kia forbereder seg på kø. Av kunder. Men ikke før utpå høsten. Da er elbilvarianten av Soul på plass, bilen som kjøpes med hjertet og styres av strømprisene.

Inntil videre må 300 interesserte nøye seg med bensin- og dieselvariantene.

Elbilsalget som tok av

Mange husker hvordan elbilsalget tok fullstendig av i fjor høst. Fra å ha vaket rundt tre prosent av samlet personbilsalg gjennom et års tid, med Nissan Leaf i suveren tetposisjon, kom Tesla inn på markedet. Så tok det helt av.

Holder interessen for elektriske biler seg på nåværende nivå, vil det bli solgt mellom 12.000 og 15.000 biler med stikkontakt i år. Da kan det være plass til minst 1.000 elektriske Kia Soul.

Kaldere enn kaldt

Vi befinner oss ute på en innsjø i Arjeplog nord i Sverige. Ute er det kaldere enn selv nordmenn liker. Kvikksølvet har samme retning som sola - på vei nedover. Så med utrolig vakkert ettermiddagslys i horisonten kjører vi elektrisk Kia Soul inn i polarnatten, vel vitende om at strømmen på batteriene ikke varer evig. Kulda stikker tross alt av med rundt halvparten av en elbils batterikapasitet.

Til tross for kulda er det likevel godt og varmt inne i bilen, hvilket beviser at det ikke er noen grunn til å fryse i en moderne elbil om den bare har varmepumpe, varme i rattet og varme i alle seteputene.

Det er nettopp denne bilen Kia håper skal gi merket nok et løft i Norge.

Bensin og diesel også

Soul har eksistert med bensin- og dieselmotor i flere år, men av ulike årsaker valgte Kia Norge å droppe bilen. Generasjon to er ny tvers igjennom og bygd over samme tekniske lest som kompaktbilen Kia C‘eed. Selskapet har store forventninger til bilen, som defineres som en SUV uten egentlig å besitte mange av SUV-enes egenskaper. Den leveres for eksempel ikke med firehjulstrekk.

Sølvgenerasjonen

Kia tenker ungdommelig med Soul. Den høye sittestillingen gjør bilen perfekt for de mange i sølvgenerasjonen som ikke vil gi slipp på ungdommeligheten, og kompenserer ved - ja, nettopp - å kjøpe biler med designappell.

Så til prisen. Soul koster fra 230.000 kroner før interessante utstyrspakker som inneholder det meste, blant annet varme i rattet og kjøling i setene. Men førerstøttesystemer som automatisk bremsing for fotgjengere (city safety) og cruisekontroll som justerer farten etter øvrig trafikk befinner seg fortsatt et stykke inn i framtida på Kias folkebiler. Soul tilbys med to motorer, 1,6 liter bensin (132 hk) og 1,6 liter diesel (128 hk). Begge kan leveres med en noe tilårskommen automatgirkasse som drar forbruket såpass mye opp at pristillegget med automat er hele 40.000 kroner på bensinutgaven og 30.000 kroner på dieselutgaven. En moderne to­­clutch girkasse loves neste år. (NTB Tema)

Kia Soul

Pris fra: kr 230.000

L/B/H: 4,14/1,80/1,62 m

Tilhengervekt: 1300 kg

Bagasjerom (VDA): 354 - 1367 l

Motor: 128/132 hk

Forbruk (EU): Fra 0,48 liter

CO2-utslipp (EU): Fra 132 g/km

4x4: Nei

Garanti: 5 år

EuroNCAP*: Ikke testet

Konkurrenter: Fiat 500 L, 
Mini Countryman, Skoda Yeti, 
Citroën C3 Picasso, Peugeot 2008, Renault Captur.

*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com

Mer fra Dagsavisen