Stavanger

Leder: Solvik-Olsen, hvor er du?

Vegringen mot flere passasjerer får Jernbaneverket og NSB til å framstå som fortidslevninger, skriver Bjørn G. Sæbø om manglende togstopp på Jærbanen.

Jærbanen er sannsynligvis det smarteste samferdselstiltak som er blitt rullet ut på denne kanten av landet. Jernbanestrekket fra Egersund til Stavanger ble åpnet i 1878, og er ved siden av oljeindustrien og landbruket en av de viktigste byggeklossene i det sørrogalandske samfunnet. Oppgraderingen av dobbeltsporet mellom Stavanger og Sandnes i forrige tiår var en konsekvens av planene om et bybånd langs kollektivaksene på Nord-Jæren, og nå framstår dobbeltspor fra Sandnes til Nærbø som den neste naturlige byggesteinen. Egentlig burde det lyse idyll fra Stavanger til Egersund, men én ting skurrer alvorlig. Vegringen mot flere passasjerer som får Jernbaneverket og NSB til å framstå som fortidslevninger.


Det er hovedsakelig lokaltog som trafikkerer Jærbanens 19 stopp fra endepunkt til endepunkt. Alle som er litt kjent på Nord-Jæren ser logikken i at toget stopper i Paradis, Mariero, Jåttåvågen og Gausel, men derfra tøffer toget direkte til Sandnes sentrum. Fra Forus skal 40.000 personer til og fra jobb hver dag, i Lura bydel bor det om lag 9000 personer og like nord for kommunegrensen er det også bosatt et betydelig antall mennesker. Den åpenbare tabben å unnlate stasjoner på Forus og Lura er påpekt flere ganger, nå sist av bystyremedlem Erlend Kristensen, som representerer Miljøpartiet De Grønne i Sandnes. For Jernbaneverket innebærer flere stopp forlenget reisetid mellom Stavanger og Egersund, ikke muligheten til å få flere passasjerer.
Lokaltog skal stoppe ofte slik at de kan ta med passasjerer som skal reise kort for å komme seg til jobb eller skole. Dette åpenlyse poenget synes å ha vært fraværende i Jernbaneverkets og NSBs planlegging. Det suverent største passasjergrunnlaget for Jærbanen bor mellom Stavanger stasjon og Sandnes stasjon, og noen kilometer vest for samme strekning er ett av Norges største og viktigste næringsområder plassert. Da står det som en gåte at områdene med flest folk og flest potensielle NSB-passasjerer ikke betjenes med egne stasjoner.

Det er ifølge Jernbaneverket planer om å knytte Jærbanen opp til Forus nå når det jobbes med kommunedelplan for Forus øst, og dét er jo et godt tegn. Enda bedre ville det vært hvis de to statlige instansene som driver med tog hadde greid å være på nett med kundene sine, fått togstopp der det bor og jobber folk. En litt mer kundevennlig innstilling og det kunne ha vært et system med shuttlebusser fra Forus stasjon og kanskje til og med muligheter for å ta med sykkel på toget uten viderverdigheter? Ketil Solvik-Olsen, hvor er du?

Mer fra Dagsavisen