Nyheter

Viktige sponsorer tror på Viking

Flere av Vikings største samarbeidspartnere står last og brast i kampen om å få klubben på rett kjøl igjen. Men ett stort samarbeid er fortsatt uavklart.

Følg RA Sporten på Facebook!

Blant flere av Vikings hovedsponsorer er tendensen klar. Som samarbeidspartnere ønsker de å stå ved klubbens side, og bidra til at Viking-skuta kommer seg tilbake i Eliteserien.

Blant dem er Sparebank1 SR-Bank, som har stått ved klubbens side siden 1899.

– Vi har støttet Viking i både oppturer og nedturer. Nå trenger de samarbeidspartnere som står bak dem og tror på dem. Det gjør vi, sier kommunikasjonsdirektør Thor-Christian Haugland til RA.

LES OGSÅ: Ryerson trolig tapt for Viking

Positive signaler

I Aftenbladet informeres det om at Viking i år har 130 sponsoravtaler, som gir klubben inntekter på 38.5 millioner kroner. Det utgjør mellom 40 og 60 prosent av klubbens omsetning, som poengterer viktigheten av samarbeidspartnerne.

77 av avtalene, som har en verdi på 15 millioner kroner, løper ut etter denne sesongen.

Som markedssjefen i Viking, Kjartan Salvesen, tidligere har uttalt overfor RA, er konsekvensene av klubbens nedrykk store når det gjeldet blant annet oppmerksomhet og eksponering. De opplever imidlertid at mange av samarbeidspartnerne med utgående avtaler gir positive signaler.

– Innsalget er mye lettere nå enn det var for to år siden, da det sa stopp i oljenæringen. Nå opplever vi empati blant store samarbeidspartnere som ikke vil hoppe av når det går som verst, sier Salvesen.

LES OGSÅ: Vi ber på være knær om at de som var med oss i 2017 blir med videre

Står sammen i motgang

For Sparebank1 SR-Bank forblir den pågående kontrakten med Viking uendret, uavhengig at klubbens nedrykk.

– Her tar vi ingen forbehold hva gjelder OBOS- eller Eliteseriespill. For oss er det viktig å fortsette eksponeringen vår gjennom Viking. Samtidig handler det om mer enn bare attraktivitet for vår del. Det handler vel så mye om at Viking er en form for identitet for stavangerregionen. Den identiteten skal vi være med på å opprettholde, sier Haugland.

Samarbeidspartner Diadora er også klar på at de står videre i kontrakten med klubben.

– Vi ønsker å være en god samarbeidspartner. Viking er blant de sterkeste merkevarene i norsk fotball. Nå vil vi hjelpe dem opp igjen til Eliteserien kontra å spenne bein på dem, sier fotballansvarlig i Diadora, Ilona Jambor.

Hun ønsker imidlertid ikke å diskutere kontraktbetingelser overfor RA, og verken bekrefter eller avkrefter at nedrykket har noe å si for den økonomiske støtten videre.

Lyse, som er Vikings største sponsor, er også klar på at de står ved klubbens side i OBOS-ligaen. Klausuler i avtalen gjør imidlertid at den økonomiske støtten reduseres noe, uten at konserndirektør i Lyse, Ove Jølbo, går nærmere inn på eksakte beløp.

– Det er naturlig med slike klausuler, men vi er fremdeles en engasjert samarbeidspartner, og det er ikke tvil om hvor vi står, sier han.

LES OGSÅ: Green løst fra kontrakten

Ingen Coop-avklaring

Coop er en av hovedsponsorene som er på utgående kontrakt. Regiondirektør Dag Ove Aksland, tidligere kommersiell direktør i Viking, forteller at det foreløpig ikke er noe avklaring rundt samarbeidet videre.

– Etter sesongen setter vi oss ned for å vurdere og analysere hva vi har fått igjen av Viking og andre klubber med utgående kontrakter. Da skal vi komme fram til hvordan vi kan bidra med støtte videre, sier han.

Markedssjefen i Viking håper å fortsette samarbeidet.

– Vi skal gjøre det vi kan. Vi har hatt en positiv dialog i mange år, og er positive til fortsettelsen, sier Salvesen.

LES OGSÅ: Wiggen gjør comeback

Klokkertro på Viking

Tross nedrykket er samtlige av samarbeidspartnerne RA har vært i kontakt med samstemte om én ting. Klubben finner veien tilbake til Eliteserien.

– Vi er overhodet ikke bekymret. Vi kommer til å glede oss over framgangen klubben kommer til å ha nå som den er i ferd med å bygge seg opp igjen. Viking blir et godt OBOS-lag, og snart er de nok klar for Eliteserien igjen, sier kommunikasjonsdirektøren i Sparebank1 SR-Bank.

Han mener også at utfordringen Viking nå står overfor i OBOS-ligaen kommer til å skape stort engasjement, som er positivt for både sponsorer og klubben generelt.

Mer fra Dagsavisen