Stavanger

Tour des Fjords vokser videre økonomisk

Repsol gikk tirsdag inn som sponsor av ungdomstrøyen i Tour des Fjords. Rittdirektør Roy Hegreberg slår fast at de nå styrer mot å nå budsjettet.

– Vi har et totalbudsjett på rundt 20 millioner kroner for årets ritt. Med denne avtalen mangler vi tre-fire millioner kroner på å nå det tallet. Nå er vi i god rute til å klare det, sier Hegreberg til RA.

Fire av de fem største sponsorene er i havn. Det som mangler er svar rundt offentlige midler, støtte fra noen av de mindre kommunene og salg av mindre sponsorater.

Større kommuner som Bergen, Stavanger og Sandnes har allerede sagt ja til å støtte rittet.

Rittet kjøres i år fra 31. august til 4. september.

Flere grunner til vekst

Hegreberg er glad for de fortsetter å vokse i trange tider. Det som startet i det små med «Stavanger Criterium» har blitt en stor virksomhet.

– At vi klarer å vokse til tross for at markedet er vanskelig, tror jeg har flere grunner. Noe av det viktigste er selvsagt at sykkel er i vinden. Vi har truffet i tiden og har flere lokale profiler. At 6 av 12 norske proffer har vokst opp i årets Tour de Fjords-løype hjelper selvsagt veldig på interessen og nærheten, sier Hegreberg.

Han peker også på god støtte fra det offentlige som viktig. Det har også en synergieffekt.

– Det gir en trygghet som gjør dette mer attraktivt for det private.

Dugnadsånd, publikumsinteresse – og ikke minst TV-tid – har stadig økt på.

– Vi har truffet på timingen.

De fire største sponsorene er generalsponsor UnoX – samt hovedsponsorene Coop, Santander og nå Repsol.

Oljefirmaet er nyetablert i Stavanger, og administrerende direktør Vidar Nedrebø er klar på at det var viktig å markere seg etter at de flyttet virksomheten fra Oslo til Stavanger.

– Samarbeidet gir oss mulighet til å støtte et positivt idrettsarrangement i vestlandsregionen. I tillegg får vi synliggjort at vi har etablert oss her og ønsker en langsiktighet, sier Nedrebø – som også håper at dette kan være ekstra motiverende for mange sykkelfrelste medarbeidere.

Vokser

At budsjettet til Tour des Fjords har vokst i rakettfart de siste årene betyr også et mye bedre sportslig produkt. Hegreberg vil ikke slutte å selge om de når 20 millioner.

– Vi er eid av idretten, og om vi klarer å hente inn mer penger betyr det bare at vi kan bedre produktet ytterligere. For eksempel ved å hente nok et godt lag.

Også i årets utgave er mange tunge lag og ryttere bekreftet.

– Og vi utvider fra 21 til 24 lag, sier Hegreberg.

Stort sett alle de lokale proffene kommer. Det gjør også flere internasjonale stjerner.

– At VM-løypen i Bergen er integrert i årets TdF-løype gjør rittet veldig attraktivt for de største rytterne.

Mer fra Dagsavisen