Stavanger

Startet salong som 22-åring

Da Torill Øksnevad (62) startet som frisør, stormet kundene til for å få tuperte høysåter. Nå er det langt og lyst hår som gjelder.

Bilde 1 av 5

Det er 2. desember 1968. Torill Øksnevad er 22 år gammel og har startet sin egen frisørsalong.

- Det var mye arbeid. Likevel var jeg heldig, og hadde fullt hus fra første dag. Jeg hadde vært lærling i byen et halvt år tidligere, og mange av de faste kundene fulgte med meg til min egen salong, forteller Øksnevad, leder for Torill Salongen.

Når Øksnevad starter salongen, er det mange av kundene som kommer for å få permanent. Mange vil også ha oppsatt hår, og Øksnevad setter i løshår, tuperer og bruker spray for å få det høyt nok. I dag er det sjelden hun legger permanent.

- Det er mest farging og klipp i dag. Spesielt fargingen gjør at en får en veldig variasjon. Jeg synes det er topp å fornye folk, sier hun.

Lyst og langt

Øksnevad forteller at det har vært spesielt moderne med lyst hår den siste sesongen. Unge jenter vil gjerne ha langt hår, som de kan variere, for eksempel krølle eller glatte ut.

De eldste kundene har gått til Torill Salongen siden den startet for 40 år siden. Når vi er på besøk treffer vi Wenche Andersen, som har vært kunde de siste 10 årene. Hun har farge i håret og leser ukeblad mens hun venter på at fargen skal skyldes ut.

- Jeg nyter å gå til frisøren, og føler meg som et nytt menneske når jeg kommer ut, sier hun.

Hos Torill Salongen har hun sin faste frisør. Dersom hun ikke er å finne på jobb, må klippen vente.

- Det er fint å gå til en fast. Da vet jeg hvordan det blir, selv om det sikkert hadde gått greit om noen andre gjorde det også, sier Andersen.

Pynte brud

Noe av det Øksnevad synes er morsomst å jobbe med er å pynte bruder.

- Det er spesielt spennende fordi en da får være med å forvandle et menneske. Vi setter opp håret, sminker bruden og kler henne, sier Øksnevad.

Hun ser det å skape noe, og fornøyde kunder som det beste med å være frisør. Cathrine Holmen (26) synes noe av det kjekkeste er menneskene hun møter.

- Det er spennende med alle historiene. Jeg synes det er interessant å høre om ulike utdannelser og hva folk driver med. De faste kundene blir jeg godt kjent med, sier hun.

- Som på bildet

Frisørene opplever iblant at kunder har med seg bilder av frisyrer de ønsker seg.

- Vi sier ifra om at håret på bildet er fønet og frisert, og at det må friseres daglig for å bli akkurat sånn, sier Holmen.

Hun legger til at håret til kunden også ofte er annerledes enn det på bildet. Det kan for eksempel være tjukkere eller tynnere. Da vil det være vanskelig å gjenskape nøyaktig den samme frisyren.

Holmen ser det som viktig å kommunisere godt med kunden.

- Det er viktig å forstå hverandre og være sikker på at vi bruker de samme ordene om det samme. Mange er redde for håret sitt. Frisyren er viktig for at du skal føle deg vel, sier hun.

Mer fra Dagsavisen